Trucks

Ako alternatívne palivá ovplyvňujú celkové náklady na vlastníctvo

Pernilla Kemlin
2024-09-16
Alternatívne palivá Elektromobilita
Author
Pernilla Kemlin
Product Manager, FM/FMX

Obstaranie nákladného vozidla poháňaného alternatívnymi palivami síce zvyčaj stojí viac ako naftové, no do hry tu vstupujú aj dlhodobé náklady na vlastníctvo. Len pri pohľade na celkovú perspektívu zistíte, koľko skutočne stojí prevádzka nákladného vozidla na alternatívne palivo.

Výpočet celkových nákladov na vlastníctvo (TCO) nákladného vozidla predstavuje racionálny prístup k nákupu nového vozidla, pretože poskytuje komplexný pohľad na reálne náklady, ktoré firma musí vynaložiť.
 

Namiesto úzkeho zamerania sa iba na nákupnú cenu zohľadňuje TCO všetky priame i nepriame náklady spojené s daným vozidlom počas celej doby jeho plánovanej životnosti. Patria sem okrem iného aj náklady na palivo, údržbu a opravy, odpisy, dane, atď.
 

Nákladové položky spojené s konvenčnými nákladnými vozidlami na naftový pohon sú väčšine firiem dobre známe, a preto je proces výpočtu TCO relatívne priamočiary. V prípade alternatívnych pohonov, napr. batériových elektrických vozidiel alebo vozidiel s plynovým pohonom, s pohonom na plyn, sa mnoho ukazovateľov, ktoré vstupujú do výpočtu TCO, zmení.
 

„Batériové elektrické vozidlá a plynové nákladné vozidlá majú vyššiu obstarávaciu cenu ako naftové. V iných oblastiach však poskytujú potenciálne príležitosti k úsporám nákladov, ktoré to môžu kompenzovať,“ vysvetľuje Pernilla Kemlin, produktová manažérka spoločnosti Volvo Trucks. „Prechod na alternatívne palivá je už dnes pre niektoré firmy z hľadiska TCO nákladovo efektívny.”

 

Ako môžu alternatívne palivá prispieť k zníženiu prevádzkových nákladov

Najväčšie úspory, ktoré možno dosiahnuť prechodom na alternatívne palivo, sú v znížení nákladov na palivo. Tie závisia od vývoja cien paliva, ktoré sú na rôznych trhoch odlišné. I napriek tomu platí, že elektrina a LNG spravidla bývajú lacnejšie ako nafta. 

Batériové elektrické nákladné vozidlá dosahujú „od nádrže po kolesá” až o 70–80% lepšiu účinnosť ako vozidlá s naftovým pohonom. To znamená, že počas prevádzky dochádza k nižším energetickým stratám.
 

Ďalším faktorom je, že prostredníctvom iniciatív, ako sú smernice EuroVignette a iné formy mýtneho vymeraného podľa emisií CO2, sa bude stále zvyšovať zdanenie emisií CO2. To bude mať významný dopad na výpočty TCO pri porovnávaní nafty s akýmkoľvek bezemisným palivom.

„Ak môžete použiť alternatívne palivo, ktoré je lacnejšie ako nafta, tak platí, že čím viac budete vozidlo prevádzkovať, tým lacnejšie to bude pre vaše podnikanie,“ vysvetľuje Pernilla. „Ak napríklad pôsobíte na trhu, kde je elektrina lacnejšia a nafta drahá, tak sa už dnes z pohľadu TCO preukazuje, že elektrické nákladné vozidlo môže byť nákladovo efektívnejšie ako naftové.“

Ako náklady na údržbu a opravy ovplyvňujú celkové náklady na vlastníctvo?

Pri údržbe elektrických  nákladných vozidiel môže oprava alebo výmena batérií predstavovať značné náklady, hoci to bude tieto úkony vykonávať len zriedka. Na druhej strane elektrické hnacie línie pozostávajú z menšieho počtu pohyblivých súčastí v porovnaní so spaľovacími motormi, čo vedie k menšiemu opotrebovaniu komponentov. Naviac nie je nutné pravidelne meniť olej a filtre, ako je to bežné pri naftovom motore.
 

„V tejto fáze doposiaľ neevidujeme zreteľný rozdiel medzi servisnými nákladmi na elektrické a naftové nákladné vozidlo, ale podľa všeobecne prijímaných prognóz tomu tak bude už v blízkej budúcnosti,“ hovorí Pernilla. "Predpokladá sa, že dlhšie budú aj servisné intervaly elektrických nákladných vozidiel, a z tohto vyplýva menšia frekvencia prestojov."
 

Takto je tomu aj u osobných automobilov, kde podľa odhadov dosahujú náklady na údržbu elektromobilov približne polovičnú výšku v porovnaní s vozidlami so spaľovacím motorom. 

Ak uvažujete o prechode na alternatívne palivo, výpočet TCO je skvelým východiskovým bodom. Poskytne vám to presnejšiu predstavu o skutočnej finančnej rentabilite.“

Aký je výhľad pre výpočty TCO v nasledujúcich rokoch? 

Vzhľadom na dlhodobo klesajúce výrobné náklady na lítium-iónové batérie i elektrické hnacie línie sa v blížiacich rokoch očakáva ďalšie zlepšovanie celkových nákladov na vlastníctvo elektrických nákladných vozidiel.


Nedávna štúdia nezávislého amerického think-tanku Energy Innovation dokonca odhadla, že ťažké elektrické nákladné vozidlá, vrátane vozidiel určených pre diaľkovú prepravu, budú už pred rokom 2030 schopné dosiahnuť pozitívne TCO počas celého svojho životného cyklu, a to aj bez zohľadnenia akýchkoľvek vládnych dotácií alebo daňových stimulov.

Pokiaľ ide o LNG a Bio-LNG, ceny energií sa stabilizovali a TCO je už v prípadoch použitia kladné. Situácia by sa mala ešte zlepšiť tým, že sa bude zvyšovať výrobná kapacita a rozširovať infraštruktúra čerpacích, resp. dobíjacích staníc.

 

To však neznamená, že majitelia nákladných vozidiel musia čakať, kým začnú skúmať dostupné možnosti. Pre niektoré firmy prechod od nafty k alternatívnym palivám predstavuje výhodné a efektívne riešenie už teraz. A keďže sa toľko premenných v rovniciach TCO neustále mení, situácia by sa mohla v nasledujúcich rokoch rapídne zlepšiť pre mnoho ďalších firiem.
 

Vozový park nízkoemisných, resp. bezemisných vozidiel môže prispieť k získaniu nových zákaziek od zákazníkov, ktorí sa snažia zlepšiť ekologickú udržateľnosť svojej prevádzky. 
 

„Ak uvažujete o prechode na alternatívne palivo, výpočet TCO je skvelým východiskovým bodom,“ hovorí Pernilla. „Poskytne vám to presnejšiu predstavu o skutočnej finančnej rentabilite.“ Môže sa preukázať, že je to nákladovo efektívnejšie, ako ste predpokladali. A aj keď doposiaľ nebola rentabilita dostatočná, získate minimálne lepšiu predstavu o tom, aké podmienky by ste mali ešte splniť.“
 

Ak chcete získať viac informácií o rôznych alternatívnych palivách pre ťažké nákladné vozidlá a nájsť to najvhodnejšie pre vaše podnikanie, odporúčame vám tieto články: