Prostredníctvom rôznych investícií a vládnych stimulov sa infraštruktúra pre LNG v Európe rýchlo rozširuje. Keďže sa zvyšuje aj produkcia bio-LNG, skvapalnený plyn sa rýchlo ukazuje ako životaschopná alternatíva k nafte pre prepravu na dlhšie vzdialenosti.
LNG ako palivo ponúka mnoho výhod, vrátane dobrých jazdných vlastností a spotreby paliva, ale s výrazným znížením emisií CO2 v porovnaní s naftou. Doplňovanie paliva je rovnako rýchle ako v prípade nafty a dobrý je aj priemerný dojazd nákladného vozidla na LNG, vďaka čomu je skvapalnený plyn životaschopnou alternatívou pre diaľkovú prepravu. Donedávna bola hlavnou bariérou nedostatočná infraštruktúra LNG, ale to sa rýchlo mení.
V čase písania tohto článku je teraz v Európe 791 čerpacích staníc LNG pre nákladné vozidlá a ich počet sa každý mesiac zvyšuje. Tento rast je výsledkom podpory zo strany EÚ a rôznych národných vlád, ktoré považujú LNG a bio-LNG za účinný prostriedok k znižovaniu emisií CO2 v odvetviach logistiky a dopravy.
Najsilnejší rast zaznamenalo Nemecko, kde vláda medzi rokmi 2019 a 2023 zaviedla rôzne stimuly, ako napríklad výnimku z cestnej dane pre nákladné vozidlá na plyn. Dnes je v Nemecku 196 staníc LNG, zatiaľ čo v roku 2018 boli len tri. Podiel bio LNG v Nemecku sa zvýšil zo 17% v roku 2017 na 90% v roku 2024. V Taliansku je tiež 170 staníc LNG, 102 v Španielsku a 89 vo Francúzsku.
Rast sa neobmedzuje len na Európu, v Číne vidíme v posledných rokoch výrazný prechod od nákladných vozidiel s naftovým pohonom na LNG, a India nasleduje s cieľom previesť tretinu vozového parku ťažkých nákladných vozidiel na LNG v najbližších 5-7 rokoch.
Typické nákladné vozidlo s pohonom na LNG zvyčajne vypúšťa približne o 10% menej CO2 ako jeho štandardný európsky naftový ekvivalent (podľa metódy výpočtu emisií "wheel-to-wheel", teda od zdroja ku kolesám), pri použití bio-LNG s podielom zložky HVO (hydrogenovaný rastlinný olej) môže dôjsť k zníženiu až o 100%. Je to preto, že bio-LNG sa vyrába zo surovín, ako je domový odpad, poľnohospodársky odpad a splašky, namiesto fosílneho zemného plynu.
Inak je bio-LNG čo do výkonu k nerozoznanie od bežného LNG. Je možné použiť rovnakú infraštruktúru na skladovanie plynu, prepravu a dopĺňanie paliva a nákladné vozidlo s pohonom na LNG môže medzi nimi plynule prepínať. Niektoré plynárenské spoločnosti, napríklad Shell, ktorá toto riešenie dnes ponúka v Holandsku a Nemecku, zmiešavajú tieto dve palivá dokopy. Ide o prvý pozitívny krok k rozšíreniu výhod bio-LNG na všetkých užívateľov LNG.
Hlavnou prekážkou využívania paliva bio-LNG je nedostatok veľkovýroby. Dnešná dostupnosť v EÚ s výnimkou severského regiónu je obmedzená. V Nórsku využívajú všetky LNG čerpacie stanice 100% bioplynu. Vo Švédsku je to asi 78% bioplynu a Fínsko je na rovnakej ceste. Keďže sa na trh uvádza stále viac nákladných vozidiel na LNG, začína mnoho väčších plynárenských spoločností investovať do bio-LNG aj vo zvyšku Európy.
S cieľom napĺňať výtýčené ciele iniciatívy „Fit For 55“, teda predovšetkým znížiť emisie skleníkových plynov o 55% do roku 2030, a zároveň znížiť svoju závislosť od ruských fosílnych palív, usiluje sa EÚ do roku 2030 zvýšiť produkciu biometánu až na 35 miliárd kubických metrov (m3) ročne. Kombinovaná výroba biometánu a bioplynu dosiahla v roku 2023 až 22 miliárd m3. (Celková spotreba zemného plynu v EÚ v roku 2023 bola 295 miliárd m3).
Aj ďalšie spoločnosti vyvíjajú vlastnú iniciatívu. St1 Biokraft v súčasnosti prevádzkuje 12 závodov na výrobu bio-LNG vo Švédsku a Nórsku, pričom ďalšie sú vo výstavbe. Spoločnosť Titan buduje najväčší závod na bio-LNG na svete v prístave Amsterdam, ktorého výroba by mala začať v roku 2025. Nordsol a Prodeval stavajú svoj závod na výrobu bio-LNG v Portugalsku. Celkovo má byť do roku 2027 v Európe v prevádzke 105 tovární na výrobu bio-LNG s kombinovanou výrobnou kapacitou 13,1 TWh ročne.
S otvorením ďalších čerpacích staníc sa LNG stane životaschopnou alternatívou pre čoraz väčší počet prepravcov. To im umožní v krátkodobom horizonte znížiť CO2 a rast bio-LNG by mal znamenať, že dlhodobé čisté nulové emisie CO2 sú dosiahnuteľné.
Ak máte záujem o ďalšie informácie o nákladných vozidlách poháňaných plynom alebo bio-LNG, mohli by vás zaujímať tieto články: