Svet prechádza od fosílnych palív k čistejším zdrojom energie, no napriek tomu prognózy predpovedajú, že celosvetová produkcia skvapalneného zemného plynu (LNG) bude v nadchádzajúcich rokoch ďalej rásť. Hoci ide o fosílne palivo, javí sa, že bude dokonca hrať zásadnú úlohu v dekarbonizácii mnohých priemyselných odvetví.
Odhadovaný celosvetový dopyt po LNG (skvapalnenom zemnom plyne) by sa mal do roku 2040 pohybovať medzi 625-685 milliónmi ton ročne (oproti 404 miliónom ton v roku 2023). To predstavuje nárast o viac ako 50 %. Tento zvýšený dopyt má nastať v niekoľkých priemyselných odvetviach – spracovateľský aj ťažký priemysel, energetika aj doprava.
Hoci má LNG fosílny pôvod, vykazuje menej škodlivých vplyvov než množstvo iných fosílnych palív. Napríklad emisie generované na jednotku energie sú pri LNG oveľa nižšie než v prípade uhlia, a to pred aj počas spaľovania. Krátkodobo tak toto palivo umožňuje výrazne znížiť uhlíkovú záťaž, a ide teda o čistejšiu alternatívu. Z tohto dôvodu dospela globálna poradenská spoločnosťMcKinsey & Company k záveru, že zemný plyn (a teda LNG) sa bude v najbližších piatich až desiatich rokoch využívať častejšie než ostatné fosílne palivá, a bude jedným z posledných fosílnych zdrojov energie, ktoré sa dočkajú náhrady.
Napríklad Čína – ktorá má na celosvetovom dopyte po LNG významný podiel – sa usiluje o prechod od uhlia k LNG, aby naplnila svoje klimatické ambície a zlepšila kvalitu ovzdušia vo svojich mestách.
Stručne povedané, áno. Niekoľko výrobcov nákladných vozidiel s plynovým pohonom vyčíslilo, že vypúšťajú približne o 15-20% menej emisií oxidu uličitého v porovnaní s naftou. Hoci to nie je také výrazné zníženie, aké sa dá potenciálne dosiahnuť s batériovým elektrickým nákladným vozidlom, realita je taká, že obmedzený dojazd a slabá dostupnosť nabíjacej siete vedú množstvo dopravných firiem k záveru, že elektrický pohon nie je zatiaľ použiteľnou alternatívou. V budúcnosti by tomu však mohlo byť inak. Nákladné vozidlá s pohonom na plyn naproti tomu ponúkajú rovnaký dojazd aj výkon ako vznetové motory.
V dôsledku toho po celej Európe rýchlo rastie sieť čerpacích staníc na LNG pre nákladné vozidlá a v dobe písania tohto článku je 786 staníc. Zároveň rýchlo vzrastá predaj nákladných vozidiel na LNG v Číne, pretože prechod od nafty podporuje čínska vláda dotáciami. Tento príklad nasleduje aj India, ktorá si vytýčila za cieľ pretransformovať počas najbližších 5-7 rokov tretinu vozového parku ťažkých nákladných vozidiel v krajine na LNG.
LNG teda znamená skvelý krok správnym smerom, ale skutočný rozdiel prinesie až prechod na bio-LNG. Ide o obnoviteľné palivo nefosílneho pôvodu, ktoré sa vyrába z organického odpadu a pri využití niektorých výrobných procesov môže dokonca generovať negatívne emisie CO2, a to až o 200% (v cykle well-to-wheel, od zdroja ku kolesám).
Pokiaľ ide o námornú dopravu, produkujú plavidlá poháňané LNG až o 23% nižšie emisie skleníkových plynov oproti konvenčným lodným palivám. Podobne ako je tomu u ťažkých nákladných vozidiel, sú nádrže na LNG i tankovacia infraštruktúra plne kompatibilné s bio-LNG, a otvárajú tak cestu k dekarbonizácii. Z tohto dôvodu sa LNG považuje za potenciálne palivo na prechodnú dobu i v námornej doprave.
Ďalšie informácie o LNG, bio-LNG a potenciále nákladných vozidiel s pohonom na plyn nájdete v nasledujúcich článkoch: