S rastúcim záujmom o alternatívne palivá sa LNG aj bio-LNG prezentujú ako jedna z najschodnejších alternatív k nafte. Dokážu však poskytnúť dojazd a výkon, ktorý potrebujú operátori diaľkovej dopravy?
LNG a bio-LNG sú potenciálne nositeľmi zásadných zmien v oblasti nákladnej dopravy, ale úspech nákladných vozidiel s pohonom na zemný plyn závisí od množstva faktorov, ktoré nie je také ľahké predvídať. Plyn je realistickou alternatívou k nafte, aspoň v niektorých oblastiach, pretože sa môže používať v motoroch s kompresným zapaľovaním s vysokou účinnosťou.
Výsledkom je, že nákladné vozidlá poháňané plynom ponúkajú rovnaký výkon ako ich ekvivalenty s naftovým pohonom. Vozidlá dnes dostupné na trhu dokážu poskytovať výkon až 500 koní a dosiahnuť dojazd až 1,000 km, vďaka čomu sú ideálne na diaľkovú prepravu.
Hlavným rozdielom je ich vplyv na klímu. Pri LNG sú emisie CO2 "od nádrže po koleso" približne o 15–20% nižšie v porovnaní s naftou a pri bio-LNG (a HVO) sú emisie prakticky nulové.
Počet čerpacích staníc LNG rýchlo rastie a v čase písania tohto článku je dnes v Európe 780 čerpacích staníc LNG (v porovnaní s 200 v roku 2019). Medzitým niekoľko významných výrobcov nákladných vozidiel vyvinulo a uviedlo na trh modely poháňané plynom so silnejšími motormi, ktoré budú vyhovovať dlhším trasám.
Pre niektoré dopravné spoločnosti je zrejmé, že dostupná sieť tankovania LNG je dostatočná na to, aby umožnila nákladným vozidlám poháňaným plynom nahradiť konvenčnú naftu. Výsledkom bude výrazné zníženie ich emisií CO2 .
V dlhodobejšom horizonte pri náraste produkcie bio-LNG bude možné postupne prejsť na nulové čisté emisie. Je to preto, že nákladné vozidlá s pohonom na zemný plyn môžu jazdiť na LNG aj bio-LNG, či dokonca na kombináciu oboch, pričom pre obe môžu byť použité rovnaké tankovacie infraštruktúry.
Som plne presvedčený, že sme sa dostali do bodu, keď je LNG životaschopnou alternatívou paliva v celej Európe. Podobný scénar sa očakáva v Číne a Indii. Treba brať do úvahy, že rôzne krajiny majú odlišné podmienky. To, čo môže byť najschodnejšou alternatívou paliva v severských krajinách, nemusí fungovať v Nemecku alebo naopak. Prirodzene veľa závisí od cien a od záväzku orgánov investovať do ďalšieho rozvoja infraštruktúry LNG.
Je tu jedna vec, ktorou si môžeme byť istí. Vzhľadom na to, že Európska únia a ďalšie svetové organizácie stanovujú prísne ciele týkajúce sa emisií CO2, dochádza k eliminácii naftových vozidiel v mestách po celej EÚ i mimo nej. Aj keď tieto zákazy ešte neboli rozšírené na nákladné vozidlá a autobusy, môžu byť začlenené do právnych predpisov, ktoré stanovujú rok 2030 ako konečný termín na zníženie emisií.
Veľa prevádzkovateľov nákladných vozidiel bude musieť naftu nahradiť iným palivom. A plyn sa v tomto kontexte javí ako najoptimálnejšia voľba.