Trucks

Čo môže palivo HVO ponúknuťpre ťažkú nákladnú dopravu?

Lars Mårtensson
2025-05-21
Alternatívne palivá
Author
Lars Mårtensson
Riaditeľ odboru životného prostredia a inovácií v spoločnosti Volvo Trucks

HVO má potenciál pomôcť majiteľom nákladných vozidiel dosiahnuť významné zníženie emisií CO2 s minimálnym narušením ich prevádzky alebo nutnosťou dodatočných investícií. Môže to byť vaša najrýchlejšia cesta k dekarbonizácii? 

Počas posledných 15 rokov globálna produkcia HVO (hydrogenovaný rastlinný olej) rýchlo rastie a pre mnohé firmy sa HVO stáva čoraz vhodnejším alternatívnym palivom. Bude tento rast pokračovať stane a HVO budúcnosťou nákladnej dopravy? Alebo je jeho rast potenciálne obmedzený?

 

Čo je to palivo HVO?

HVO, známe aj ako obnoviteľná nafta, je biopalivo vyrobené zo surovín, ako sú rastlinné oleje (repkový, slnečnicový, atď.), živočíšne tuky, použité kuchynské oleje a poľnohospodársky odpad.

 

Chemicky je HVO takmer identické s konvenčnou naftou, takže je plne kompatibilné s existujúcimi naftovými vozidlami a infraštruktúrou. Môže sa použiť aj vo vznetových motoroch v zmesiach až do 100% bez nutnosti akýchkoľvek úprav motora. To znamená, že majitelia nákladných vozidiel môžu priamo nahradiť naftu hydrogenovaným olejom (HVO) a okamžite dosiahnuť výrazné zníženie emisií CO2 s minimálnym narušením prevádzky a bez nutnosti investovať do nových vozidiel alebo infraštruktúry čerpacích staníc. Majitelia nákladných vozidiel môžu tiež naviac HVO a naftu bez akýchkoľvek komplikácií používať zameniteľne.

 

Je HVO to isté ako bionafta?

Zatiaľ čo obe palivá sa vyrábajú z organických materiálov, HVO možno vyrábať zo širšej škály vstupných surovín a je menej citlivé na ich kvalitu. Vďaka tomu je výroba HVO menej závislá od potravinárskych plodín, pretože môže využívať aj odpadový materiál. V porovnaní s bionaftou sa tým znižuje akýkoľvek potenciálny negatívny vplyv na životné prostredie a produkciu potravín.

 

Ďalším dôležitým rozdielom je kompatibilita HVO s naftovými motormi. Zatiaľ čo HVO je plne kompatibilné a dá sa používať ako priama alternatíva nafty, bionaftu možno používať iba v zmesiach s obmedzeným pomerom, obvykle 5–20% z celkového množstva nafty.

 

Aký je celkový dopad HVO na životné prostredie?

Skutočné emisie výfukových plynov (od nádrže po kolesá) pri používaní HVO sú nulové. Pokiaľ ide o emisie z celého životného cyklu paliva (od zdroja po kolesá), zníženie CO2 závisí od použitej vstupnej suroviny. Ak sa HVO vyrába napríklad z repkového oleja, dosiahne sa 25% úspory v porovnaní s naftou. Pokiaľ sa vyrába z odpadových olejov a tukov, môže znížiť emisie CO2 až o 90%.

 

Suroviny majú tiež veľký vplyv na širší environmentálny a sociálny dopad HVO. Pokiaľ sa vyrába z potravinárskych plodín, môže to dostať produkciu HVO do priamej konkurencie s produkciou potravín a mať nepriaznivý vplyv na využívanie pôdy a ceny potravín. Najhorším scenárom je HVO vyrobený z panenského palmového oleja, ktorý môže prispieť k odlesňovaniu a strate biodiverzity a môže mať až trikrát vyššiu uhlíkovú stopu ako fosílna nafta.

 

Z tohto dôvodu je dôležité mať jasnú transparentnosť o tom, ako bolo dané palivo HVO vyrobené a aké materiály boli použité. Už existujú obvinenia, že pri výrobe HVO sa tajne používa neodpadový materiál a panenský palmový olej. V blízkej budúcnosti bude HVO obsahujúci palmový olej v súlade s plánovaným Nariadením o dolesňovaní v EÚ takmer určite zakázaný.

HVO potenciálne ponúka majiteľom nákladných vozidiel najjednoduchšiu a najľahšiu cestu k dekarbonizácii.

Ako ľahko je dnes HVO dostupné?

HVO je relatívne nové palivo a komerčná výroba sa začala až v roku 2007. Odvtedy však rýchlo vzrástla. Medzi rokmi 2014 a 2023 sa celosvetová produkcia takmer strojnásobila. V roku 2023 USA vyrábali 11 miliárd litrov HVO ročne, v EÚ 4 miliardy litrov a v Číne 1,4 miliardy litrov.

 

HVO100 – 100% palivo HVO vyrobené z udržateľných surovín, je teraz široko dostupné v Škandinávii a regióne Benelux a využívanie sa rozširuje aj v Nemecku. Talianska energetická spoločnosť ENI je jedným z narastajúceho počtu producentov ropy, ktorí prebudovali svoje rafinérie na výrobu HVO a v súčasnosti distribuuje v Taliansku vlastnú značku paliva HVO pod obchodným názvom HVOlution.

 

V USA pokračuje v raste a expanzii spoločnosť Diamond Green Diesel, ktorá je dnes druhým najväčším výrobcom na svete (najväčším je dinska spoločnosť Neste). Medzitým producenti ropy vrátane spoločností Marathon, Phillips 66 a HollyFrontier tiež premenili niektoré zo svojich ropných rafinérií na výrobu HVO. Celkovo sa odhaduje, že produkcia HVO v USA by mohla do konca roka 2025 prekročiť 22 miliárd litrov.

 

Aké sú obmedzenia HVO?

Výroba HVO je nákladná a zvyčajne je o 10–15% drahšia ako bežná nafta. Na trhoch, kde sa mu darí, je to preto, že rôzne vládne stimuly a dotácie pomáhajú preklenúť cenový rozdiel a zvyšujú jeho finančnú životaschopnosť.

 

Zvýšenie produkcie pomôže znížiť náklady, avšak toto by mohlo byť obmedzené globálnym nedostatkom udržateľných surovín. Ako už bolo spomenuté, odpadové oleje a tuky sú z environmentálneho hľadiska optimálnymi materiálmi, ale v súčasnosti sú veľmi žiadané. IEA v skutočnosti odhaduje, že za súčasných prognóz a trendov výroby sa odvetvie biopalív do roku 2027 stretne s nedostatkom surovín.

 

Má HVO budúcnosť ako palivo pre nákladné vozidlá?

Kompatibilita HVO s konvenčnými spaľovacími motormi znamená, že majiteľom nákladných vozidiel potenciálne ponúka najjednoduchšiu a najľahšiu cestu k dekarbonizácii. Na rozdiel od elektromobility alebo plynu si prechod na HVO nevyžaduje dodatočné investície do vozidiel ani čerpacej infraštruktúry – ide len o tankovanie HVO namiesto nafty.

 

Realita je však taká, že nie všetci majitelia nákladných vozidiel budú mať ľahký prístup k cenovo dostupnému HVO. A problémy so získavaním udržateľných surovín znamenajú, že globálnu produkciu HVO nemožno zvýšiť tak, aby uspokojila dopyt v priemysle. Z tohto dôvodu to samo o sebe nevyrieši klimatický problém tohto odvetvia – a z dlhodobého hľadiska potrebujeme aj iné alternatívne palivá.

 

HVO však stále ponúka veľký potenciál. Pre niektorých majiteľov nákladných vozidiel predstavuje dlhodobé riešenie, zatiaľ čo pre iných by mohol slúžiť ako prechodné palivo. V každom prípade zohráva dôležitú úlohu pri dekarbonizácii dopravného priemyslu.


Ak by ste sa chceli dozvedieť viac o rôznych cestách k dekarbonizácii, mohlo by vás zaujímať:

●      Aké je najlepšie alternatívne palivo pre vaše nákladné vozidlo?

●      Rôzne cesty k budúcnosti bez fosílnych palív

 

Prípadne si môžete prečítať viac o vývoji ďalších alternatív, ako sú bio-LNG, batériových elektrických nákladných vozidielvodíka

 

____________

Gerveni, M., T. Hubbs a S. Irwin. Bionafta a obnoviteľná nafta: „Aký je v tom rozdiel?“ farmdoc daily (13):22, Katedra poľnohospodárskej a spotrebiteľskej ekonomiky, Illinoisská univerzita v Urbana-Champaign, 8. februára 2023

„Aké sú emisie z výfuku HVO?“, Prema.

Källmén, A. a kol., „Komplexná analýza životného cyklu HVO na švédskom trhu od zdroja po vozidlo“. Správa č. 2019:04, f3 Švédske znalecké centrum pre obnoviteľné palivá v doprave, Švédsko.

Williment, Chloe; „Musí EÚ preskúmať udržateľnosť biopalív?“, Sustainability Magazine, 17. októbra 2024

„Objem výroby bionafty HVO celosvetovo v rokoch 2014-2023“, výskumné oddelenie Statista, 6. januára 2025

„ORLEN spúšťa predaj HVO100“, ORLEN, 2. októbra 2024

Gerveni, M., T. Hubbs a S. Irwin. „Prehľad výrobnej kapacity závodov na výrobu obnoviteľnú naftu v USA na rok 2023 a ďalšie obdobie.“ farmdoc daily (13):57, Katedra poľnohospodárskej a spotrebiteľskej ekonomiky, University of Illinois at Urbana-Champaign, 29. marca 2023.

„Koľko stojí HVO v porovnaní s fosílnou naftou?“, Prema

„Hrozí priemyslu s biopalivami nedostatok surovín?“, Medzinárodná energetická agentúra (IEA), december 2022.