Trucks

Otestujte sa: Sú elektrické vozidlá tým pravým riešením pre vaše podnikanie?

Robert Celec
2024-07-15
Technológia a inovácie Elektromobilita Alternatívne palivá
Author
Robert Celec
Obchodný a produktový špecialista Electric, Volvo Trucks

Výkonnejšie batérie, predĺžený dojazd, viac nabíjacích staníc a zvýšené nároky na nulové emisie: trendy v priemysle sú v línii s pokračujúcim prechodom na elektrické nákladné vozidlá. Teraz je čas, aby si každá firma položila otázku a otestovala sa: Je elektrický pohon už životaschopnou voľbou?

Počas niekoľkých rokov sa dojazd stredne ťažkých elektrických nákladných vozidiel viac ako zdvojnásobil, z približne 200 km na súčasných 450 km.
 

Zároveň v mnohých krajinách rastie počet verejných nabíjacích staníc, často sú k dispozícii štátne dotácie a stimuly na investovanie do alternatívnych palív a technológia batérií sa neustále zdokonaľuje. S každým ďalším krokom sa elektrické nákladné vozidlá môžu stať životaschopnými pre viac firiem.
 

Od júna 2024 sa elektrické nákladné vozidlá Volvo predávali v 45 krajinách na šiestich kontinentoch, a spolu najazdili už viac ako 80 miliónov kilometrov.  
 

Otestujte sa:
Môžete dnes začať s prechodom na elektrické nákladné vozidlá?

Tu je niekoľko otázok a kľúčových úvah, ktoré vám môžu pomôcť:

Pokiaľ je odpoveď „áno“, prechod na elektrický pohon by mal byť relatívne jednoduchý a priamočiary. Jedno nabitie cez noc by malo postačovať na to, aby elektrické nákladné vozidlo v mestskej prevádzke dokončilo svoju každodennú prevádzku pred návratom do depa. V regionálnej doprave by mohlo byť potrebné nabíjanie.

Aj v prípade zápornej odpovede je stále možné využívať elektrické nákladné vozidlo, ak existuje príležitosť začleniť do jeho trasy nabíjanie. Napríklad 45 minút nabíjania počas prestávky vodiča – v závislosti od dostupného nabíjacieho výkonu – môže stačiť k predĺženiu dojazdu nákladné vozidlo na 500-600 km za deň.

Vlastná nabíjacia infraštruktúra vám umožní plne dobiť vozidlo cez noc a v závislosti od blízkosti jeho trasy nabíjať i počas dňa.

 

Napríklad švédska prepravná spoločnosť Mattson Åkeri dokáže vďaka dvom rýchlonabíjačkám vo svojom depe prevádzkovať súpravu o celkovej hmotnosti 74 ton až 12 hodín denne, a to nabíjaním počas prestávky vodiča.

Počet verejných nabíjacích staníc vhodných pre ťažké nákladné vozidlá je stále nízky. V mnohých krajinách však sieť rýchlo rastie.

Len jedno strategicky umiestnené nabíjacie miesto môže výrazne predĺžiť dojazd nákladného vozidla. Hľadajte nabíjacie body pozdĺž svojich bežných trás a sledujte aktuálne informácie o vývoji v danej lokalite. Obráťte sa napríklad na svojho najbližšieho obchodného zástupcu Volvo Trucks, ktorý vám poradí a poskytne aktuálne informácie. 

Ak sa priamo na vašej trase nenachádzajú žiadne verejné nabíjacie stanice alebo nie sú vhodne umiestnené, možno to napraviť zmenou trasy?

 

Plánovanie trás môže byť nielen dôležitou stratégiou umožňujúcou elektrifikáciu, ale dokáže aj pomôcť zefektívniť prevádzku.

 

Napríklad vzhľadom k tomu, že rekuperácia energie pri jazde z kopca alebo pri brzdení je účinným spôsobom, ako predĺžiť dojazd elektrického nákladného vozidla, niektoré spoločnosti prispôsobujú svoje trasy tak, aby zachytili čo najviac kinetickej energie. Príkladom je, že poslednú zastávku plánujú na vrchole kopca. Zisky sú ešte vyššie, ak je nákladné vozidlo plne naložené.

 

Prečítajte si viac o plánovaní trás alebo iných spôsoboch, ako môžete prispôsobiť svoje podnikanie pre elektrické nákladné vozidlá

Optimálna doba na nabíjanie elektrického nákladného vozidla je, keď už stojí, napríklad pri nakladaní alebo počas prestávky vodiča. Ak dokážete implementovať nabíjanie počas takýchto zastávok, môžete predĺžiť jeho dojazd bez straty produktivity.

 

Dobré plánovanie trasy môže pomôcť a potenciálne umožní skoordinovať prestávku vodiča so zastávkou na nabíjacej stanici. Za zváženie stojí aj spolupráca so zákazníkmi a partnermi na zabezpečení nabíjania v miestach nakládok.

Najjednoduchší prechod na elektromobilitu je v segmentoch, ktoré zvyčajne zahŕňajú jazdu po pravidelných trasách. Ponúkajú predvídateľnosť a uľahčujú začlenenie nabíjania, keď presne viete, kde a kedy vozidlo zastaví.

 

Dobrým príkladom je zvoz odpadu a mestská distribúcia. Regionálnu a diaľkovú distribúciu je však možné obsluhovať aj elektrickými nákladnými vozidlami, ak si na trase stanovíte nabíjacie zastávky.

 

Napríklad švédskej prepravnej spoločnosti Börje Jönsson Group sa podarilo prejsť s elektrickým nákladným vozidlom takmer 1000 km denne, šesť dní v týždni, počas dvoch rokov a prejsť celkovú vzdialenosť 500,000 km.

Vďaka jednej rýchlonabíjačke môžu elektrické nákladné vozidlá prevádzkované v uzatvorených areáloch, ako sú bane, prístavy alebo staveniská, fungovať nepretržite.

Prepravná a logistická spoločnosť DFDS úspešne využíva elektrické nákladné vozidlá v prístavoch po celej Európe a chystá sa rozšíriť svoju flotilu elektrických nákladných vozidiel na 225 kusov.

Rastúci počet miest a obcí na celom svete vytvára zóny s nulovými alebo nízkymi emisiami, ktoré výrazne obmedzia – alebo dokonca úplne zakážu – nákladné vozidlá s naftovým pohonom.

Niektoré veľké mestá, akými sú Paríž, Atény, Madrid, Rotterdam a Štokholm, plánujú zakázať vstup naftovým vozidlá do cetra miest už v roku 2025. Ak vaše nákladné vozidlá fungujú v akejkoľvej takejto zóne, prechod na elektrifikáciu môže byť najjednoduchším riešením pre udržanie vášho podnikania.

Vlády v Európe, Severnej Amerike a Ázii ponúkajú celý rad dotácií a stimulov, aby podporili investície prepravných spoločností do  elektrických nákladných vozidiel.

 

V EÚ je 16 krajín , ktoré v súčasnosti ponúkajú určitú formu nákupných stimulov, s cieľom pomôcť dotovať náklady na elektrické nákladné vozidlo. Napríklad vo Fínsku vláda ponúka nákupné stimuly medzi €6,000 a €50,000 eur. Mimo Európy ponúka kanadský program Stimuly pre stredne ťažké a ťažké vozidlá s nulovými emisiami (iMHZEV) až do výšky 200,000 CAD na vozidlo. Toto sú len dva pozoruhodné príklady, pričom na iných trhoch je v ponuke mnoho ďalších programov.

Viac ako 5,000 spoločností na celom svete má rad vedecky podložených cieľov na zníženie emisií uhlíka – viac ako polovica z nich zahŕňa záväzok k sieti nula.

Aby uspeli, mnohé budú vo svojich dodávateľských reťazcoch potrebovať dopravu s nulovými emisiami. Zistite, aké ciele majú vaši súčasní a potenciálni zákazníci. V nadchádzajúcich rokoch by mohla byť schopnosť poskytovať dopravu s nulovými emisiami dôležitým faktorom.

Zdroj elektriny používaný na napájanie elektrického nákladného vozidla je dôležitou súčasťou hodnotenia jeho životného cyklu (LCA). Ak máte prístup k elektrine z obnoviteľných zdrojov (veterná, solárna alebo vodná energia), môžete maximalizovať ekologické prínosy elektrického nákladného vozidla a ponúknuť svojim zákazníkom nulové emisie „well-to-wheel“. Prípadne mnohé firmy si inštalujú svoje vlastné solárne panely, aby zabezpečili lacnú, obnoviteľnú energiu pre svoje vozové parky.

Nákupná cena elektrického nákladného vozidla je síce stále nepopierateľne vyššia ako u jeho naftového ekvivalentu, no celkové náklady na vlastníctvo (TCO) by mohli byť oveľa priaznivejšie.

Po zohľadnení nižšej spotreby paliva a prípadných dotácií je celkom možné, že elektrické nákladné vozidlo by mohlo byť nákladovo efektívnejšie ako naftové.

Elektrické nákladné vozidlá dokážu pokryť oveľa širší rozsah trás a aplikácií, ako si mnohí ľudia uvedomujú.“

„Elektrické nákladné vozidlá už dokážu pokryť širší rozsah trás a aplikácií, ako si mnohí ľudia uvedomujú,“ hovorí Robert Celec, špecialista na komerčné a produktové elektromobily vo Volvo Trucks. „Dokonca aj pri stanovenom dojazde sa vďaka správnym úpravám stále častejšie stretávame s tým, že elektrické nákladné vozidlá sa používajú na prekonávanie dlhších vzdialeností, dlhodobú prevádzku a prepravu mimoriadne ťažkých nákladov.“

 

Ak by ste sa chceli dozvedieť viac o elektrických nákladných vozidlách, mohlo by vás zaujímať: