Pre mnohých majiteľov nákladných vozidiel zostáva strach z nedostatočného dojazdu prekážkou pre prechod k elektromobilite. Nie je však dôraz, korý špedičné firmy kladú na dojazd, až prehnaný?
Z výsledkov mnohýc nových štúdií a prieskumov vyplýva, že prevádzkovatelia vozových parkov i vodiči považujú obavu z nedostatočného dojazdu za jeden z najväčších problémov elektrických nákladných vozidiel. Ale 70% ťažkých nákladných vozidiel v Európe neprejde v skutočnosti ani 500 km za den. To naznačuje, že by sa mohli nahradiť vozidlami s elektrickým pohonom. Naprikladajú teda podnikatelia v doprave dojazdu príliš veľkú dôležitosť?
Naše odvetvie vychádza z tradície, že nádrže vozidla majú kapacitu až 1500 litrov paliva a čerpacích staníc je všade veľa. Tankovanie preto nikdy nepredstavovalo problém. Keď však prejdeme na batériové elektrické nákladné vozidlá, zrazu si na palube vezieme menšiu zásobu energie a z toho plynie tá neistota. Logistika koniec koncov spočíva predovšetkým v dobrom plánovaní a nutnosť nabíjania elektrických nákladných vozidiel je ďalší parameter navyše, ktorý je potrebné do plánov zahrnúť.
Profesor Patrick Plötz z Fraunhoferovho inštitútu pre výskum systémov a inovácií ISI v nemeckom Karlsruhe sa už viac ako desať rokov zaoberá výskumom elektrifikácie dopravy. Podľa jeho názoru už dnešné elektrické nákladné vozidlá dokážu uspokojiť mnohé z našich prepravných potrieb. Nedávne štúdie napríklad preukazujú, že 60% vozidiel v Nemecku by bolo možné nahradiť elektrickými vozidlami, ktoré by sa nabíjali iba jedenkrát denne cez noc, napríklad v domovskom depe.
“Dopyt po dlhšom dojazde je z veľkej časti psychologický,“ domnieva sa Patrick Plötz. „Po desaťročia sme boli zvyknutí na jednu nádrž prejsť 1000 km, takže 400–500 km sa nám zdá nedostatočných. Takýto dojazd však už v skutočnosti môže stačiť na naplnenie potrieb mnohých špedičných firiem.”
S tým, ako sa neustále zlepšuje verejná nabíjacia infraštruktúra, je ľahšie zaistiť dobitie elektrického nákladného vozidla aj počas smeny. Tieto vozidlá tak budú môcť prekonávať stále dlhšie vzdialenosti nad rámec svojho dojazdu.
“Dokonca aj v diaľkovej preprave, kde by ste za deň mohli prejsť aj 1000 km, v skutočnosti vodič nikdy neprejde viac ako 400 km bez zastavenia. Dôvodom je zákonná požiadavka, že po štyroch a pol hodinách jazdy je vodič povinný 45 minút odpočívať. Ak teda dokážete túto prestávku využiť na nabíjanie, potom vaše elektrické nákladné vozidlo s dojazdom 400 km zvládne prejsť takmer 1000 km za deň.”
Ak sa zameriate výhradne na dojazd a budete trvať na hodnotách dojazdu, ktoré v skutočnosti nepotrebujete, riskujete oneskorený prechod na elektrický pohon a pripravujete sa o všetky ostatné prínosy elektromobility – od nízkych nákladov na palivo až po nulové emisie CO2.
Ďalším rizikom sú prehnané nároky na špecifikáciu elektrického nákladného vozidla, ktoré zvýšia vaše celkové náklady na vlastníctvo. Dlhší dojazd znamená viac batérií, ktoré sú nielenže nákladnejšie, ale znamenajú aj menšie užitočné zaťaženie.
Namiesto toho by hlavným cieľom malo byť nájsť najvhodnejšie nákladné vozidlo pre daný spôsob využitia. Analyzujte trasy, po ktorých jazdíte. Akú vzdialenosť prejdete? Aký ťažký náklad prevážate? Kde zastavujete? Nájdu sa po ceste príležitosti na nabitie batérií? Vďaka analýze trás a simulácii dojazdu elektrického nákladného vozidla by ste mohli nájsť ideálne vozidlo, ktoré vám umožní prejsť na elektrický pohon už dnes.
Ak potrebujete pomoc so simuláciami dojazdu batérií a hľadaním riešení pre nabíjanie počas trasy, môže sa obrátiť na najbližšieho obchodného zástupcu Volvo Trucks.
ďalšie informácie o elektrických nákladných vozidlách a ich prínose pre podnikanie vám poskytnú tieto články: