V priebehu niekoľkých nasledujúcich rokov dostanú siete infraštruktúry pre alternatívne palivá v celej Európe podporu vďaka novému nariadeniu EÚ AFIR. To titiž stanoví právne záväzné ciele ohľadom počtu verejných nabíjacích staníc pre nákladné vozidlá a čerpacích staníc na vodík.
Európska únia prijala v apríli 2024 Nariadenie o vybudovaní infraštruktúry pre alternatívne palivá (AFIR) ako súčasť balíka Fit for 55, ktorého cieľom je znížiť emisie v EÚ o 55 % do roku 2030.
Nariadenie sa vzťahuje na širokú škálu alternatívnych palív, ako aj na rôzne dopravné prostriedky, od osobných vozidiel cez ťažké nákladné vozidlá, až po námorné plavidká a letectvo. Je unikátny nielen svojim rozsahom, ale aj skutočnosťou, že zavádza právne záväzné ciele na zavádzanie infraštruktúry pre alternatívne palivá v členských štátoch EÚ.
Najdôležitejší prínos nariadenia AFIR pre elektrické nákladné vozidlá je v tom, že do roku 2030 budú musieť byť nabíjacie stanice pre ťažké nákladné vozidlá k dispozícii každých 120 km pozdĺž hlavnej európskej diaľničnej siete (pozri obrázok nižšie). Do roku 2025 musí vyhovovať aspoň 15% siete, do roku 2027 to bude 50%. Okrem toho musia byť do roku 2030 každých 200 km k dispozícii čerpacie stanice na vodík.
„AFIR pomôže vytvoriť základnú dobíjaciu sieť, ktorá umožní realizovať jazdy medzi akýmikoľvek dvoma bodmi v Európe,“ hovorí Henrik Engdahl, riaditeľ pre stratégiu a rozvoj v spoločnosti Volvo Trucks. "Poskytne tiež istotu majiteľom elektrických nákladných vozidiel a potvrdzuje, že do tejto oblasti smerujú významné investície."
Vytvorením minimálnej základne pre nabíjaciu infraštruktúru v celej Európskej únii pomôže AFIR urýchliť ďalšie investície. Dotácie, ktoré sprístupnia členské štáty, predovšetkým prinesú nové príležitosti prevádzkovateľom nabíjacích staníc. Budú ich môcť využívať aj tí, ktorí doposiaľ stavajú nabíjačky pre osobné automobily. To zlepší efektivitu v celom rozsahu a posilní motiváciu podnikateľov k budovaniu ďalších verejných nabíjacích staníc.
„Podobne, ako to bývalo u osobných áut, máme tu otázku, či bolo skôr vajce alebo sliepka,“ vysvetľuje Henrik. „Bez adekvátnej infraštruktúry je obtiažne investovať do elektrických nákladných vozidiel, no bez dostatočnej populácie vozidiel je ťažké obhájiť investície do nabíjacej infraštruktúry. AFIR pomôže vyriešiť túto dilemu a donúti vajce, aby sa takpovediac vyliahlo. Určite to nevyrieši všetky potreby našej nabíjacej infraštruktúry, ale veci sa rozhýbu a posunú vpred.“
Plánovaná sieť nabíjacích staníc v EÚ umožní elektrickým nákladným vozidlám pokryť výrazne dlhšie dojazdy a elektrifikovať oveľa širšie spektrum aplikácií a priemyselných odvetví. Plánovaná vodíková sieť tiež uľahčí zavádzanie nákladných vozidiel na vodíkový pohon, keď budú k dispozícii.
„V súčasnosti veľa zákazníkov nabíja elektrické nákladné vozidlá na svojej domovskej základni, a preto sú obmedzení na prevádzkový rádius práve v tejto oblasti,“ objasňuje Henrik Engdahl. "Ak dokážeme nabiť len raz za deň, čo bude s dobrou sieťou verejných nabíjacích staníc dosiahnuteľné, môžeme tento akčný rádius výrazne rozšíriť."
Ak dokážeme nabiť len raz za deň, čo bude s dobrou sieťou verejných nabíjacích staníc dosiahnuteľné, môžeme tento akčný rádius výrazne rozšíriť."
Jedným z najvýznamnejších výsledkov AFIR je, že zjednocuje všetky členské štáty EÚ a vytvára konsenzus o budúcom smerovaní alternatívnych palív. Možno to vnímať ako vyhlásenie o zámere, pokiaľ ide o zriadenie infraštruktúry, a uistenie, že sa blížia významné investície. Pre súčasných aj budúcich majiteľov elektrických nákladných vozidiel AFIR tiež opätovne potvrdzuje, že elektrické nákladné vozidlá môžu byť použité na čoraz väčší počet prepravných úloh.
Ak sa chcete dozvedieť viac o alternatívnych palivách a budúcich trendoch vo vývoji infraštruktúry, možno vás bude zaujímať:
● Aké je najlepšie alternatívne palivo pre ťažké nákladné vozidlá?
● Rôzne cesty k budúcnosti nákladných vozidiel bez fosílnych palív
● 7 najčastejších otázok o nákladných vozidlách na vodíkový pohon
● Ako prispôsobiť podnikanie elektrickým nákladným vozidlám a ich dobíjaniu
● Otestujte sa: Sú elektrické nákladné vozidlá pre vás to pravé?