Trucks

Čo budú revidované CO2 normy EÚ znamenať pre ťažké nákladné vozidlá v odvetví nákladnej dopravy?

Ylva Dalerstedtová
2024-09-12
Udržateľnosť
Author
Ylva Dalerstedtová
Manažérka segmentov pre diaľkovú prepravu

V rámci svojej ambície byť do roku 2050 uhlíkovo neutrálna aktualizovala EÚ v máji 2024 svoje normy CO2 pre ťažké nákladné vozidlá. Najnovšie zmeny majú urýchliť tempo vývoja vozidiel s nízkymi a nulovými emisiami a ovplyvniť výrobcov i majiteľov nákladných vozidiel.

Európska únia zaviedla regulačné predpisy pre emisie CO2 už v roku 2019 a potom vykonala ich revíziu v máji 2024 ako súčasť svojej stratégie Fit for 55, ktorá si kladie za cieľ znížiť do roku 2030 emisie skleníkových plynov aspoň o 55% (a následne do roku 2050 dosiahnuť úplnú uhlíkovú neutralitu).

 

Najvýznamnejšou zmenou revidovanej normy je, že cieľ zníženia emisií pre ťažké nákladné vozidlá v roku 2030 bol zvýšený z -30% na -43% (v porovnaní s úrovňami z roku 2019).

 

Pridali sa aj nové ciele vrátane zníženia o 65% do roku 2035 a o 90% do roku 2040. V platnosti zostáva aj pôvodný cieľ znížiť emisie o 15% do roku 2025. 

Nové ciele EÚ v oblasti znižovania emisií CO2 u ťažkých nákladných vozidiel
 

  • 2025: -15%
  • 2030: -43%
  • 2035: -65%
  • 2040: -90% 

VECTO, simulačný nástroj vyvinutý EÚ na kvantifikáciu emisií CO2 a spotreby paliva, sa bude naďalej používať na výpočet hodnôt emisií a emisných tried pre každé vozidlo. Bude slúžiť aj na sledovanie a meranie úspešnosti plnenia cieľov EÚ v oblasti emisií CO2.
 

Okrem toho sa budú odteraz revidované normy pre emisie CO2 vzťahovať na širšiu škálu vozidiel vrátane konfigurácií 6x4 a 8x4 a aj 4x2 od 7,4 do 16 ton. Zahŕňať budú aj prívesy, pretože aj tie vplývajú na spotrebu paliva kompletnej súpravy-
 

„Účelom týchto zmien je výrazne urýchliť znižovanie emisií CO2 produkovaných ťažkými nákladnými vozidlami s ohľadom na cieľ do roku 2050,“ hovorí Ylva Dalerstedtová, manažérka segmentu diaľkovej prepravy v spoločnosti Volvo Trucks.
 

„Najväčší dopad bude mať stále na výrobcov nákladných vozidiel, ktorí budú musieť ešte viac investovať do vývoja technológií s nízkymi a nulovými emisiami. Rovnako sa tieto zmeny dotknú aj výrobcov návesov.”

Prevádzkovatelia nákladných vozidiel môžu očakávať, že pri kúpe nového nákladného vozidla budú mať na výber z viacerých možností a získajú tým ďalšie príležitosti k zníženiu svojho vplyvu na životné prostredie.“

Ako sa nové normy dotknú majiteľov nákladných vozidiel? 

Normy EÚ v oblasti emisií CO2 sú zamerané na výrobcov nákladných vozidiel, ktorí ponesú zodpovednosť za vývoj vozidiel s nízkymi až nulovými emisiami a budú sa podieľať na naplňovaní nových emisných cieľov. 
 

Najväčší dopad na majiteľov nákladných vozidiel budú mať nové vozidlá so stále nižšími emisiami CO2 a širšou ponukou možností, pokiaľ ide o nákladné vozidlá s nulovými emisiami. Výrobcovia nákladných vozidiel budú zároveň musieť postupne vyraďovať vozidlá a prvky, ktoré negatívne ovplyvňujú stopy CO2 .
 

„Nielenže sa zvýši podiel nových hnacích línií, ale ak majú výrobcovia splniť nové ciele, konvenčné spaľovacie motory budú musieť byť efektívnejšie,“ hovorí Ylva. „Pre zákazníkov to bude znamenať nižšiu spotrebu energie a finančnú úsporu. Pomôže im to tiež ušetriť na daniach a cestných mýtach spojených s emisiami CO2. Dobré hodnotenie v systéme VECTO môže prispieť k vyššej hodnote pri následkom odpredaji jazdených vozidiel.”
 

Prevádzkovatelia nákladných vozidiel tak budú čeliť dôležitému rozhodnutiu – ďalej investovať do vozidiel s konvenčnou hnacou líniou, alebo sa pridať k novým technologickým trendom, od batériových elektrických nákladných vozidiel až po vozidlá s pohonom na plyn.

Ako môže nástroj VECTO pomôcť firmám a majiteľom nákladných vozidiel pri vykazovaní udržateľnosti a plnenia požiadaviek CSRD?

Od mnohých podnikov sa čoraz viac vyžaduje presné vykazovanie vlastných emisií CO2 . V niektorých prípadoch tieto požiadavky pochádzajú od ich vlastných zákazníkov, ale aj od vlád a verejných orgánov.
 

Smernica EÚ o podávaní správ firiem o udržateľnosti (CSRD), ktorá je účinná od januára 2023, napríklad ukladá všetkým spoločnostiam pôsobiacim v Európskej únii zákonnú povinnosť hlásiť svoje výsledky v oblasti udržateľnosti.
 

Zatiaľ čo hodnotenia VECTO môžu pomôcť nasmerovať firmy k nákupu vozidiel so zníženým dopadom na klímu, samotný nástroj nemôže priamo prispievať k podávaniu správ o udržateľnosti alebo k plneniu požiadaviek CSRD.
 

„Hodnotenie VECTO je založené na kombinácii simulácií a meraní, nezachytáva presnú uhlíkovú stopu,“ hovorí Ylva. „Za týmto účelom musíte zohľadniť skutočný počet najazdených kilometrov a spotrebu paliva vozidla. Treba poznamenať, že existujú aj ďalšie faktory, ktoré ovplyvňujú CO2 stopu vozidla, ako napríklad vodič a dopad výrobnej energie na klímu. Tieto faktory však simulácie v nástroji VECTO nepokrývajú."
 

Alternatívu predstavuje rad dostupných telematických a digitálnych služieb, ktoré dokážu presne merať spotrebu energie vozidla a CO2 emisie v reálnom čase.
 

Pri kúpe nového nákladného vozidla výpočet hodnotenia životného cyklu (LCA) pomôže ukázať jeho celkový vplyv na klímu vrátane emisií z výroby nákladného vozidla a z výroby jeho energetického zdroja.   
 

Ďalšie informácie o niektorých z vyššie uvedených tém nájdete tu:

VECTO v skratke

Nástroj na výpočet spotreby energie vozidiel (VECTO) vstúpil do platnosti v roku 2019 ako súčasť pôvodnej legislatívy EÚ týkajúce sa emisií CO2 . Jeho účelom je stimulovať emisie CO2 a spotrebu paliva pre akúkoľvek súpravu nákladného vozidla na základe údajov zadaných výrobcom. Od 1. januára 2019 musia mať všetky nové nákladné vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 3,5 tony, predávané na území EÚ, certifikované vyhlásenie o emisiách CO2 a spotrebe paliva vytvorené prostredníctvom nástroja VECTO.