Spoločnosť ŠAM – STAV Šandor, s.r.o. je úspešná rodinná spoločnosť, ktorá vznikla v roku 1992. Dnes v nej pracuje 80 zamestnancov. Svojim portfóliom ponúkaných služieb sa spolupodieľa na budovaní mnohých stavebných projektov na Slovensku, medzi ktoré patria napríklad Eurovea 1, Eurovea 2, Pharos, Nivy, Futbalový štadión Slovan Bratislava a mnoho ďalších. Zabezpečuje dopravno-mechanizačné a žeriavnické práce a všetky potrebné výkopové a zemné práce.
Žiarivo červené vozidlá s logom spoločnosti ŠAM – STAV Šandor, s.r.o. pracujú na úseku D4 Ivanka sever – Rača, ktorý je dlhý 4,4 kilometrov a predstavuje dopravné prepojenie medzi existujúcou diaľnicou D1 a cestou II/502, v severovýchodnej časti hlavného mesta. Úsekom Rača nás previedol Jaroslav Šandor.
„Svoju prácu mám veľmi rád, som tak trošku workoholik a najviac ma teší, že za nami je vidieť kus práce. Vstávam skoro ráno a po rannej káve som pripravený čeliť každodenným výzvam. Pri mojej práci je veľmi ťažké plánovať, lebo mnoho vecí sa objaví spontánne a treba ich riešiť ihneď,“ povedal nám na úvod Jaroslav Šandor.
Spoločnosť ŠAM – STAV Šandor, s.r.o. začala pracovať na úseku D4 Rača na jar tohto roka a nadviazala na práce stavebnej spoločnosti z Rumunska. Predpokladané ukončenie prác je na jar 2021. V tejto časti trasa smeruje do územia vinohradov na východnom okraji Malých Karpát, kde bude mimoúrovňový most križovať železničnú trať Bratislava – Žilina a cestu II/502. Keďže spomínaný most ma položené len základové piliere, musia vozidlá pendlovať medzi Račou, Vajnormi a Čiernou vodou.
„Veľmi by som si prial, aby boli ľudia k stavebným spoločnostiam tolerantnejší. Naša práca je síce niekedy hlučnejšia a prašnejšia, ale robíme to pre nás všetkých. A ak by ľudia dali prednosť našim vozidlám pri výjazde zo stavby, všetko by mohlo ísť plynulejšie“, takto vyjadril svoje pocity pán Jaroslav Šandor.
Spoločnosť ŠAM – STAV Šandor, s.r.o. má vo svojom vozovom parku 16 podvozkov Volvo FMX s vyklápacou nadstavbou VS Mont s plachtovaním. Všetky vozidlá majú výkonný motor 500 koní a sú vybavené prevodovkou I-Shift s pomalými prevodmi vpred aj vzad. Prepravu stavebných strojov zabezpečuje Volvo FH16 6x4 s naším najvýkonnejším motorom 750 koní. A na prepravu stavebných materiálov využívajú 2 ťahače Volvo FH12.
„Vozidlá sú neustále v pohybe a denne najazdia približne 450 km. Je potrebné udržiavať ich vo výbornom stave, aby boli schopné pracovať efektívne a spoľahlivo napĺňať plány výstavby. Spolupráca so servisom Truck Center Senec je veľmi dobrá. Ak sa vyskytne porucha na vozidle, personál vrátane vedúceho servisu sa mi snažia vyjsť v ústrety. Každý výpadok vozidla je pre našu spoločnosť citeľný a veľké prestoje si dovoliť nemôžeme. Rovnako boli naši vodiči preškolení, ako vozidlá obsluhovať, aby ich využívali čo najefektívnejšie“, popísal spoluprácu so spoločnosťou Volvo Group Slovakia pán Jaroslav Šandor.
Všetko sa začína stabilizáciou zeminy, ktorá sa najčastejšie realizuje pri výstavbe ciest, diaľnic, ale aj pri bežných zemných prácach. Na základe vopred určeného predpisu a podľa druhu zeminy a objemu vody, dávkovač spojiva pridáva do nej cement, vápno, alebo tiež zmiešané spojivo. Následne kompaktný recyklátor pôdu premieša, aby sa vytvorila rovnomerná vrstva. Vozidlá dovezú stavebný materiál - či už ide o riečny štrk alebo sutiny, pôvod materiálu musí byť vydokladovaný. Triedička materiál roztriedi na 3 frakcie a statik presne určí, aká frakcia sa navezie na jednotlivé podlažia. Kvalitu spevneného povrchu preverí tlaková skúška. Počas našej návštevy sklápače Volvo FMX navážali makadam frakcie 16/32.
Výstavbou tohto úseku spolu s nadväznými úsekmi diaľnice D4 sa odkloní tranzitná doprava smerujúca do Rakúska a Maďarska, ktorá v súčasnosti prechádza po diaľnici D1 zastavaným územím mesta. Rovnako odľahčí dopravu okolitých v obciach.