Jednou z výhod rastúceho počtu prepojených vozidiel je možnosť nastaviť bezpečnostné zóny. Vďaka tejto prepojenej technológii sa správanie nákladného vozidla prispôsobí tak, aby sa zvýšila bezpečnosť pre všetkých v jeho blízkosti a okolí. Spoločnosť Volvo Trucks teraz sprístupnila svoju službu Bezpečnostné zóny zákazníkom prostredníctvom digitálnej platformy Volvo Connect.
Služba Bezpečnostné zóny rozširuje možnosti určovania polohy a umožňuje správcom vozových parkov definovať až 300 zón na jedno vozidlo. V týchto zónach je možné nastaviť obmedzenie rýchlosti nákladného vozidla, čo prispieva k vyššej bezpečnosti. Akonáhle je bezpečnostná zóna aktívna a vozidlo do nej vstúpi, automaticky sa aktivujú pomocné brzdy, ktoré plynulo znížia rýchlosť nákladného vozidla na prednastavený limit zóny. Vodič je zároveň na prístrojovom paneli upozornený, že v danej bezpečnostnej zóne platí rýchlostný limit.
Bezpečnostné zóny fungujú prostredníctvom geofencingu – typu technológie, ktorá umožňuje vykresľovať virtuálne zóny na digitálne mapy. Keď sa pripojené zariadenia alebo vozidlá pohybujú v týchto zónach a interagujú sa s nimi, systémy geofencingu ich monitorujú pri vstupe, výstupe alebo prevádzke v danej oblasti. Potom je možné spustiť akcie, či už ide o odosielanie a zaznamenávanie digitálnych informácií alebo o skutočnú udalosť, ako je napríklad priradenie rýchlostného limitu vozidlu vchádzajúcemu do zóny.
Geofence sú vhodné na rôzne účely, pričom väčšina z nich je založená na dátach. Sú však užitočné aj pre praktické aplikácie, od určenia, kde môžu byť elektrické kolobežky zaparkované, až po ovplyvňovanie spôsobu jazdy ťažkých vozidiel. A presne to sa deje s bezpečnostnými zónami.
Služba bola navrhnutá tak, aby fungovala s tempomatom, systémom I-See a ďalšími funkciami, ktoré za určitých okolností obmedzujú rýchlosť nákladného vozidla. Okrem toho, že služba pomáha vodičovi udržiavať bezpečnú rýchlosť v týchto citlivých oblastiach, vedie aj úplný záznam o tom, kedy nákladné vozidlo vchádzalo do oblasti a opúšťalo ju, ako aj o všetkých pokusoch prekročiť stanovený rýchlostný limit.
Cieľom služby je zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. Typickou aplikáciou služby Bezpečnostné zóny môže byť oblasť ako stavenisko alebo prístav, kde sa pohybuje veľa chodcov. Nižšie rýchlosti v týchto oblastiach môžu výrazne znížiť riziko nehôd.
Táto funkcia môže tiež výrazne znížiť stres vodiča. Keďže systém Bezpečnostných zón automaticky zabraňuje prekročeniu rýchlostného limitu, odpadá akýkoľvek tlak na ponáhľanie sa a jazdu rýchlejšie, než je bezpečné. Tempo úlohy v danej zóne tak určuje samotný systém. Zodpovednosť za včasný príchod vodiča sa presúva na správcu vozového parku. Okrem zvýšenia bezpečnosti tak služba vodičom poskytuje priestor na pokojné a zodpovedné vykonávanie ich práce. Namiesto vnímania obmedzení ako nežiaduceho narušenia, táto funkcia podporuje lepšie pochopenie a dôraz na starostlivosť a pozornosť potrebnú pre bezpečnú jazdu.
Táto technológia otvára dvere aj pre ďalšie využitie bezpečnostných zón. Napríklad, môže obmedziť rýchlosť nákladného vozidla pri prechádzaní okolo cestných robotníkov alebo pri prejazde cez slabšie či staršie mosty, čím sa znižuje opotrebenie infraštruktúry. Ďalšou potenciálnou výhodou bezpečnostných zón je zníženie spotreby paliva a opotrebovania nákladného vozidla. Udržiavanie nižšej a stabilnej rýchlosti bez zbytočného zrýchľovania má priamy pozitívny vplyv na prevádzkové náklady.
Táto otázka je dôležitá, pretože vodič sa môže ocitnúť aj v situácii, kedy je rýchla reakcia kľúčová pre bezpečnosť. Napríklad, ak sa potrebuje rýchlo uhnúť prekážke, dodržiavanie nastaveného limitu by mohlo zvýšiť riziko.
Našťastie, služba Bezpečnostné zóny túto situáciu zohľadňuje. Dá sa deaktivovať náhlym a prudkým pridaním plynu, teda razantným stlačením plynového pedála. To vodičovi umožní okamžite získať plnú kontrolu nad rýchlosťou vozidla, ak si to situácia vyžaduje.
Je dôležité poznamenať, že hoci má vodič možnosť vo výnimočnej situácii ovplyvniť službu Bezpečnostné zóny, všetky tieto udalosti sa zaznamenávajú s podrobnosťami o tom, kedy a kde k deaktivácii došlo. To umožní dialóg medzi správcom vozového parku a vodičom s cieľom lepšie pochopiť komplexné požiadavky bezpečnej jazdy a zásadný význam odborných znalostí vodiča. Koniec koncov, primárnym bezpečnostným systémom v každom nákladnom vozidle je a vždy bude vodič.
Monitorovanie vozidiel a kontrola správania vodičov a vozidiel sa musí vykonávať v plnom súlade s platnými zákonmi o ochrane osobných údajov. Technológia geofencingu by sa mala používať iba tam, kde je to zákonné a kde boli zavedené požadované kroky na zabezpečenie súladu s predpismi.
Viac informácií o službe Bezpečnostné zóny nájdete tu alebo sa obráťte na obchodného zástupcu Volvo Trucks.
Ak by ste sa chceli dozvedieť viac o tom, ako prepojenie mení odvetvie nákladnej dopravy, možno by vás mohlo zaujímať aj: