"Naším desaťročným cieľom je znížiť naše priame emisie o 80%," hovorí Marcel Niederberger, riaditeľ oddelenia pre udržateľnosť v spoločnosti V-Zug.
Od roku 2020 výrobca elektrických spotrebičov napreduje so svojím ambicióznym cieľom. A aby ho mohli lepšie naplniť, vytvorili si interný fond na uhlíkové emisie. Za každú tonu emisií, ktorú V-Zug vyprodukuje, si účtuje pokutu 120 švajčiarskych frankov (€124). Vyzbierané peniaze odkladá na financovanie nových technológií alebo riešení v oblasti udržateľnosti, akým je aj elektrické nákladné vozidlo Volvo.
"Všetko to začína meraním vašich emisií," dodáva pre tých, ktorí chcú nasledovať ich víziu. "Ak nemeriate svoje emisie, neviete, kde začať." Spoločnosť V-Zug meria svoje emisie už desať rokov, čo jej dáva náskok a pomáha jej nájsť príležitosti na prechod.
"Celkovo máme vo vozovom parku 13 nákladných vozidiel. Transformáciu z naftového pohonu sme začali pred dvoma rokmi a investovali sme do nášho prvého elektrického nákladného vozidla," dodáva Marcel. "Emisie sú určite jedným z hlavných cieľov, ktoré si kladieme. Ambíciou je byť plne elektrickí do roku 2030."
Našim cieľom na najbližších desať rokov je znížiť naše priame emisie o 80%."
Spoločnosť V-Zug mala vždy za cieľ prejsť na elektrickú prepravu. Rozhodujúcim faktorom bolo, aby to fungovalo hneď a bezproblémovo sa integrovalo do jej každodennej činnosti. "V súčasnosti sú riešenia dostupné," uisťuje Marcel.
Ale keď prišlo na rozhodnutie prejsť na elektrické vozidlá, V-Zug nepostupoval zhora nadol.
"Nie je to riaditeľ pre udržateľnosť, kto má hlavné slovo, ale prevádzkový tím," vysvetľuje. "Teraz, s dostupnými trasami a cenovými hladinami za tieto druhy riešení, bolo možné vydať sa týmto smerom."
Pre spoločnosť V-Zug to znamená trojitý záväzok: ľudia, planéta a zisk. "Takto definujeme udržateľnosť," dodáva Marcel. "Usilujeme sa sledovať oblasti životného prostredia, spoločnosti a hospodárstva s rovnakou prioritou - fond CO₂ je toho skvelým príkladom. Peniaze sa odkladajú zo zisku, aby sa investovali do ľudí alebo planéty."
Ako výrobca domácich spotrebičov je pre V-Zug mimoriadne dôležitá cirkulárna ekonomika. "Jednou z prvých otázok, ktoré sme mali, bola: "čo sa stane s batériovými článkami na konci ich životnosti'," hovorí Marcel. "A boli sme radi, keď sme počuli, že Volvo už o tom uvažuje."
Šťastným koncom pre V-Zug nie je len to, že jeho vodiči milujú jazdu s elektrickými nákladnými vozidlami, ale aj vítané zvýšenie jeho reputácie medzi zákazníkmi, čo Marcel považuje za "extrémne pozitívne".