Vedieť, koľko energie potrebujete, a tiež kedy a kde možno vozidlo dobiť, sú dôležité úvahy pri plánovaní trasy. Ale so správnou stratégiou nabíjania môže mať vaše elektrické vozidlo rovnakú produktivitu ako konvenčné nákladné vozidlo.
Spočiatku bude potrebné väčšinu elektrických nákladných vozidiel nabíjať cez noc v domácom depe. Pomocou palubnej nabíjačky na striedavý prúd (43 kW) zaberie úplné nabitie vybitej batérie približne desať hodín. Pomocou jednosmernej nabíjačky (max. 250 kW) sa tento čas dá skrátiť na dve hodiny. V prípade nabíjania vysokým výkonom to s najväčšou pravdepodobnosťou zaberie iba krátky čas, aby sa zabezpečil dostatok energie na dokončenie prepravnej úlohy.
Najľahšie sa preto s elektromobilom zdolávajú trasy, ktoré nevyžadujú vysoké energetické nároky či veľké vzdialenosti.
„Napríklad, ak prevádzkujete vozidlá na zvoz odpadu, ktoré sú v prevádzke iba niekoľko hodín denne a pri nízkej rýchlosti, potom bude pravdepodobne postačovať nočné nabíjanie,“ hovorí Henrik Engdahl, riaditeľ pre stratégiu a rozvoj podnikania, Volvo Trucks. „Ak však pôsobíte v regionálnej doprave, kde musíte prekonávať dlhšie vzdialenosti, možno bude potrebné nájsť možnosti nabíjania na vašej trase.”
Ak napríklad kamión pravidelne pendluje medzi dvomi depami v okruhu 300 km, nabíjacia stanica v každom by mala stačiť na to, aby bola možná nepretržitá prevádzka elektromobilu. Podobnú zostavu momentálne testuje DHL. Ďalšou možnosťou zvýšenia dojazdu elektrického nákladného vozidla je kombinácia nabíjania striedavým a jednosmerným prúdom. Napríklad využitím nabíjania striedavým prúdom cez noc a nabíjania jednosmerným prúdom cez deň počas prestávky vodiča môže elektrické nákladné vozidlo prekonať väčšie vzdialenosti.
Investície do verejnej nabíjacej infraštruktúry – z verejného aj súkromného sektora – prinášajú rozšírenie NABÍJACEJ INFRAŠTRUKTÚRY. V najbližších rokoch bude sprístupnených vodičom nákladných vozidiel viac nabíjacích staníc. Taktiež bude nainštalovaných viac nabíjačiek v oblastiach, kde často stoja kamióny – napríklad nakladacie rampy a parkoviská pre kamióny. V júli 2021 oznámila skupina Volvo Group svoj zámer stať sa súčasťou spoločného podniku, ktorého cieľom je do piatich rokov nainštalovať a prevádzkovať najmenej 1700 nabíjacích miest.
„Doplňujúce nabíjanie je skvelým riešením na predĺženie dojazdu elektrického nákladného vozidla na miestach, kde vozidlo musí aj tak zastaviť – pri nakladaní, vykladaní, odpočinku vodiča atď. – pretože sa tým neohrozuje produktivita ani prevádzkyschopnosť,“ hovorí Henrik.
V najbližších rokoch, pri neustálom vývoji technológií s cieľom umožniť rýchlejšie nabíjanie a sprístupniť viac nabíjacích staníc, bude začlenenie možností nabíjania do plánovania trasy jednoduchšie.
Toto odkazuje na ďalší text, ktorý v súčasnosti vytvárame pre databázu vedomostí s Magnusom Brobackom.