Vodiči vždy považovali za samozrejmosť, že pri riadení nákladných vozidiel používajú bočné zrkadlá. V posledných rokoch však viacerí výrobcovia začali namiesto toho ponúkať kamerové monitorovacie systémy. Kedy a kde môžu byť užitočné a aké výhody a nevýhody má kamera oproti zrkadlu?
V roku 2016 Organizácia Spojených národov vypracovala nariadenie, ktoré umožnilo nahradiť zrkadlá kamerovými monitorovacími systémami. Jedným z prínosov má byť zlepšenie priameho videnia, teda výhľad z pohľadu vodiča: konkrétne to, čo je možné vidieť bez pomoci zrkadiel alebo kamier.
Európska komisia odhaduje, že prichádzajúce Nariadenie o všeobecnej bezpečnosti zníži počet nehôd a do roku 2038 by mohla zachrániť viac ako 25 000 životov a zabrániť najmenej 140 000 vážnym zraneniam. Kamerové monitorovacie systémy môžu k týmto číslam prispievať tým, že zlepšujú priamy výhľad. Hlavným účelom vývoja kamerových monitorovacích systémov však bola lepšia aerodynamika a možnosť znížiť spotrebu paliva a emisií CO2.
„Zníženie spotreby paliva alebo energie je v záujme všetkých a tenšie kamerové jednotky v porovnaní so zrkadlami môžu vďaka menšiemu odporu vzduchu zvýšiť energetickú účinnosť až o 1,5 %*. Je tiež dôležité zistiť, ktoré riešenie vyhovuje zákazníkovi a zlepšuje tak jeho zážitok z jazdy,“ hovorí Gabor Szalo, hlavný technický špecialista na výhľad z vozidla v spoločnosti Volvo Trucks.
Prvé nákladné vozidlo s kamerami namiesto bočných zrkadiel bolo uvedené na trh v roku 2019. Technické možnosti sa od tej doby rýchlo rozvíjajú. Nákladné vozidlá s kamerovým monitorovacím systémom ponúka už niekoľko výrobcov a nadchádzajúce právne predpisy sú stimulom, ktorý tento proces ešte urýchľuje. Do roku 2029 zavedie európske nariadenie o všeobecnej bezpečnosti (GSR) požiadavky na priamy výhľad pre všetky novo registrované nákladné vozidlá s cieľom minimalizovať mŕtve uhly a zlepšiť priamy výhľad vodiča z vozidiel.
Bez ohľadu na technický vývoj a pripravovanú legislatívu, riadenie s kamerami namiesto zrkadiel prináša možnosti a výhody, ale aj výzvy a obmedzenia. Toto sú niektoré z aspektov, ktoré možno zvážiť:
Aerodynamika:
Výhľad a bezpečnosť:
Počasie a tma:
Splnenie predpisov:
Výhľad a bezpečnosť:
Opravy:
Skúsenosti s jazdou:
Kamerové monitorovacie systémy aj tradičné zrkadlá majú svoje výhody aj nevýhody. Zážitok z jazdy s bočnými zrkadlami v porovnaní s kamerovým monitorovacím systémom je odlišný a je pravdepodobné, že vodiči majú aj iné preferencie.
Pre niektoré segmenty môže byť tiež jednoduchšie prispôsobiť sa. Napríklad vodiči v diaľkovej doprave si môžu zvyknúť rýchlejšie ako tí, ktorí veľa jazdia v mestách, kde je kľúčové opakovane posudzovať vzdialenosti a vyhodnocovať hĺbku obrazu alebo často cúvať.
„Preferencie sa môžu líšiť, cieľom pri používaní kamier je čo najviac priblížiť obraz realite a ponúknuť ten najlepší zážitok z jazdy. Pre nových vodičov môžu byť kamery štandardom a vaša voľba závisí aj od toho, ako ste otvorení zmenám a novým digitálnym riešeniam v dopravnom prostredí,“ hovorí Hanna Degerman, produktová manažérka v oblasti plánovania užívateľských skúseností v spoločnosti Volvo Trucks.
Kjell Brunnström je vedúci vedecký pracovník výskumného ústavu RISE Research Institutes of Sweden, špecializujúci sa na zrakové vnímanie. Verí, že kamery majú predpoklad byť v blízkej budúcnosti bežnejšie a obľúbenejšie. Preto môže byť prospešné doplniť kamerové monitorovacie systémy o určité aspekty, aby sa stali preferovanou voľbou pre každého užívateľa a každý segment v dopravnom odvetví.
„Dnes majú kamerové monitorovacie systémy v porovnaní s bežnými bočnými alebo spätnými zrkadlami obmedzenú hĺbku obrazu. Štúdia vykonaná v ústave RISE a spoločnosti Volvo Cars** však ukázala, že horšie vnímanie hĺbky sa zmierni, ak zobrazenie kamery doplnia o grafické prvky indikujúce vzdialenosť a nebezpečné predmety, čo pomôže vodičovi urobiť správne rozhodnutia.“
Technológia sa v tejto oblasti rýchlo vyvíja. Vašu voľbu medzi klasickým bočným zrkadlom alebo kamerovým monitorovým systémom ovplyvnia vaše preferencie alebo segment prepravy. Je potrebné vyhodnotiť obchodné ciele, ale aj možnosti dodržiavania právnych predpisov: a možno aj preferencie vášho vodiča a jeho otvorenosť novým skúsenostiam s jazdou.
* Skutočná hospodárnosť sa môže líšiť v závislosti od mnohých faktorov, ako sú rýchlosť jazdy, používanie tempomatu, špecifikácia vozidla, zaťaženie vozidla, skutočná topografia, zručnosti vodiča, údržba vozidla a poveternostné podmienky.
** Zdroj: Zhang, M. a G. Bin. Vplyv CMS s AR na jazdný výkon. (diva2:1717225), RISE Research Institutes of Sweden, Chalmers University of Technology, M.Sc. diplomová práca. 2022, dostupné z: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-61469