Trucks

Elektrické nákladné vozidlá môžu mať podporu v solárnej a veternej energii. Tu je dôvod.

| 5 minút čítania
Batériové elektrické vozidlá (BEV) sú už dnes samozrejmou súčasťou nášho dopravného prostredia, zatiaľ čo nákladné vozidlá s týmto pohonom postupne vstupujú na scénu pre lokálnu a regionálnu prepravu. Na našej ceste za elektrifikáciou je najťažšou úlohou vyriešiť ťažkú diaľkovú prepravu. Z tohto dôvodu sú elektrické nákladné vozidlá na vodíkové palivové články výbornou alternatívou na dosiahnutie nulových emisií výfukových plynov.
Elektrické nákladné vozidlá môžu mať podporu v solárnej a veternej energii. Tu je dôvod.

Batériové elektrické nákladné vozidlá v Európe zastrešujú distribúciu v mestách a manipuláciu s odpadom. Ďalším krokom bude predaj stredne ťažkých elektrických nákladných vozidiel pre regionálnu dopravu. Nasledovať budú ťažké elektrické vozidlá s palivovými článkami (FCEV) na dlhé vzdialenosti.

Objavili sa aj informácie, že batériové a palivové články si navzájom konkurujú, ale v skutočnosti je opak pravdou. V prípade kamiónovej dopravy budú technológie fungovať tak, že sa budú navzájom dopĺňať, pričom palivové články budú slúžiť na skutočne dlhé vzdialenosti a manipulácia s batériami bude kratšia.

Je nám preto zrejmé, že kombinácia batériových elektrických nákladných vozidiel pre regionálnu prepravu a elektrických nákladných vozidiel s palivovými článkami na dlhé vzdialenosti bude dôležitým riešením v oblasti elektromobility na dosiahnutie udržateľnej prepravy. A na otázku, či pre elekromobilitu potrebujeme obe technológie, je jednoznačná odpoveď „áno“.

Dôležitejšou výzvou, ak chceme splniť dlhodobé požiadavky na udržateľnú prepravu  vďaka riešeniam na elektrický pohon a vodíkovým palivovým článkom, je to, že použitá elektrina aj vodík musia byť zelené (bez fosílnych zdrojov) a ľahko dostupné - vyrobené z obnoviteľných zdrojov energie a prístupné vo veľkých množstvách.

Vodík môže hrať rozhodujúcu úlohu pri podpore solárnej a veternej energie
Veľkou výzvou zelenej elektriny zo zdrojov, ako sú solárne panely a veterné turbíny, je nedostatok predvídateľnosti. Nie vždy fúka vietor a nie vždy svieti slnko. Bezvetrie alebo oblačno znamená nižšiu produktivitu. Dnes sa musí väčšina solárnej alebo veternej elektriny spotrebovať súčasne s jej výrobou, pričom batérie umožňujú uskladnenie len jej malého množstva.

Použitím obnoviteľnej elektriny na výrobu zeleného vodíka je však nielen možné energiu vo veľkom meradle skladovať, ale ju aj vyrábať bez toho, aby sme čelili výzvam a obmedzeniam kapacity siete. Týmto spôsobom môže zelený vodík pozitívne zvýšiť efektívny a spoľahlivý rast slnečnej a veternej energie a tiež pomôcť vyrovnať ponuku a dopyt po elektrine. Toto sú jednoznačne hlavné výhody a dôležité chýbajúce prvky v celej skladačke ponuky a dopytu po elektrine z obnoviteľných zdrojov.

Rozvoj zeleného vodíka môže byť stimulovaný aj zvýšeným dopytom výrobných odvetví. Napríklad, spoločnosť Volvo Group spolupracuje so švédskym oceliarskym podnikom SSAB na výrobe vozidiel vyrobených z nehrdzavejúcej ocele. Volvo začne vyrábať prvé koncepčné vozidlá a stroje s oceľou od spoločnosti SSAB na vodík už v roku 2021.

Technológia pre udržateľnú prepravu je na dosah
Kedy budú dostupné elektrické nákladné vozidlá na palivové články? Naším cieľom je rozbehnúť testovanie vďaka našim zákazníkom pred rokom 2025 a sériovo ich vyrábať v druhej polovici tohto desaťročia.

Dnes je na dosah veľká časť technológie potrebnej na udržateľnejšiu nákladnú prepravu. Našou výzvou je čo najlepšie spojiť všetky kúsky tejto dynamickej skladačky. Každý deň napredujeme - spolu s našimi zákazníkmi - a určite máme pred sebou zaujímavé a vzrušujúce časy!