Trucks

Berk Keskin
2024-01-31
Technológia a inovácie Úspora paliva
Author
Berk Keskin
Head of Exterior Design

Prečo je dizajn nákladných vozidiel viac než len dobrý vzhľad

Skvelý dizajn nákladného vozidla neznamená len prepojenie estetiky s funkčnosťou, ale aj maximalizáciu energetickej účinnosti vozidla a minimalizáciu emisií CO2. Prvok, ktorý možno vyzerá ako elegantný dizajnový detail, môže pre majiteľov nákladných vozidiel v skutočnosti znamenať aj úsporu paliva.
 

V porovnaní s každodennými výzvami spojenými s prevádzkovaním prepravnej spoločnosti nepovažujú mnohí majitelia nákladných vozidiel práve dizajn exteriéru za najvyššiu prioritu. Nejedná sa len o estetický vzhľad nákladného vozidla – dizajn exteriéru priamo súvisí so spotrebou paliva a energetickou účinnosťou, pretože má vplyv na aerodynamiku vozidla.
 

Aerodynamický odpor môže v skutočnosti podstatne ovplyvňovať spotrebu paliva nákladného vozidla pri typickej diaľkovej preprave. V prípade batériového elektrického nákladného vozidla môžu byť straty energie v relatívnom ponímaní ešte vyššie. Z tohto dôvodu je aerodynamika jednou z prvých vecí, ktorú dizajnér pri vývoji nového vozidla posudzuje.
 

„Ako dizajnéri chceme našim zákazníkom, samozrejme, dodávať nákladné vozidlá, ktoré vyzerajú dobre, ale musíme splniť aj ich ďalšie požiadavky, napríklad na spotrebu paliva a energetickú účinnosť,“ hovorí Berk Keskin, vedúci oddelenia dizajnu exteriéru v spoločnosti Volvo Trucks.
 

„Podnety od našich odborníkov na aerodynamiku nám pomáhajú utvárať náš dizajnový jazyk a vedú nás k uzavretejšiemu dizajnu karosérie a k aerodynamickým a celistvým povrchom. Občas nás to obmedzuje, ale našou úlohou je sa s takýmito výzvami popasovať a zároveň vytvoriť vizuálne príťažlivé nákladné vozidlo.“
 

Ako aerodynamika ovplyvnila dizajn nákladných vozidiel

V posledných desaťročiach rástla dôležitosť aerodynamiky a tak aj  dizajn nákladných vozidiel prinášal zaoblenejšie, hladšie povrchy s čoraz menším počtom medzier v prednej časti kabíny. Stále dôležitejšie je používanie strešných a bočných aerodynamických spojlerov, medzinápravových spojlerov a deflektorov.  

S cieľom maximalizácie aerodynamicky vozidla sa deflektory, spojlery - strešné, bočné, medzinápravové, ako aj iné aerodynamické kryty stávajú čoraz dôležitejšou súčasťou moderných dizajnov nákladných vozidiel.

„Hlavným cieľom je pomôcť vzduchu pred kabínou prúdiť po bokoch nákladného vozidla. Ako dizajnéri sa snažíme eliminovať alebo obmedziť všetky vonkajšie prvky, ktoré toto prúdenie vzduchu narúšajú, napríklad medzery či vyčnievajúce súčasti, ako sú vonkajšie spätné zrkadlá.“
 

Na prvý pohľad sa základný dizajn nákladného vozidla s kabínou nad motorom zdanlivo nemenil už celé desaťročia. V skutočnosti priebežne dochádza k mnohým zmenám a úpravám, ktoré sú predovšetkým zamerané na zlepšovania aerodynamiky. A nové technológie a zmeny v legislatíve môžu ďalej otvárať nové možnosti.
 

„Kamerové monitorovacie systémy ako náhrada bočných spätných zrkadiel sú v aerodynamike vozidiel veľkým pokrokom,“ hovorí Berk. „Odstránením niektorých spätných zrkadiel z vozidla sa výrazne zníži odpor vzduchu.“
 

Medzi ďalšie inovácie patria rozšírenie vzduchových clon a systémy difuzérov v zadnej časti návesu, ktoré pomáhajú usmerňovať prúd vzduchu vychádzajúci zo zadnej časti vozidla. Negatívny vplyv na aerodynamiku má aj externé príslušenstvo, ako sú ochranné rámy, vzduchové klaksóny alebo prídavné svetlomety. Majitelia nákladných vozidiel preto musia zvyčajne urobiť kompromis medzi výhodami príslušenstva a úspornosťou paliva. Niekedy sa však nájdu riešenia, ktoré spĺňajú obe požiadavky.
 

„Pokiaľ napríklad chcete hlasnejšie klaksóny, môžete namiesto vonkajších vzduchových klaksónov použiť lepšie reproduktory. Alebo ak potrebujete prídavné osvetlenie, riešením môže byť zabudovanie ďalších svetlometov priamo do rámu vozidla.“ 

Ako dizajnéri chceme našim zákazníkom, samozrejme, dodávať nákladné vozidlá, ktoré vyzerajú dobre, ale musíme splniť aj ich ďalšie požiadavky, napríklad spotrebu paliva a energetickú účinnosť.

Aké sú ďalšie ciele v aerodynamike nákladných vozidiel?

Keďže nové technológie otvárajú nové príležitosti, zlepšovanie aerodynamiky je nepretržitý proces. Jedným z potenciálnych vylepšení sú napríklad kryty kolies, ktoré by eliminovali medzery v ich okolí. V tejto fáze však realizácii tohto konceptu bráni potreba chladenia.
 

„Z čisto aerodynamického hľadiska by ideálny dizajn nákladného vozidla mal tvar kvapky – vpredu úplne zaoblený, vzadu pretiahnutý so špice,“ vysvetľuje Berk. „Súčasná legislatíva to neumožňuje, ale potreba znížiť emisie CO2 núti vlády a úrady k regulačným zmenám. To nám dáva väčšiu slobodu pri navrhovaní ešte energeticky úspornejších nákladných vozidiel a môžeme tak našim zákazníkom ušetriť ešte viac paliva.“  
 

Ak sa chcete dozvedieť viac o aerodynamike a jej vplyve na vaše podnikanie, prečítajte si nasledujúci článok a pozrite si krátky film. Dozviete sa o týchto témach:
 

●       Lepšie pochopíte princíp prúdenia vzduchu okolo nákladného vozidla a jeho vplyve na spotrebu paliva

●       Tipy na optimalizáciu aerodynamiky nákladného vozidla

●       Prečo je aerodynamika rovnako dôležitá pre batériové elektrické nákladné vozidlá, tak aj pre nákladné vozidlá s naftovým pohonom.