Uvažujete nad rozšírením vozového parku o nákladné vozidlá s alternatívnym pohonom? Zmeny v predpisoch a vývoj nových technológií robia z nákladných vozidiel poháňaných plynom – využívajúce LNG alebo bio-LNG – čoraz životaschopnejšiu možnosť pre mnohých dopravcov.
Výkon vozidiel s plynovým pohonom sa v uplynulých rokoch vďaka novej technológii motorov zlepšil. Najnovšie Volvo FH Aero s plynovým pohonom môže napríklad ponúknuť výkon až 500 koní a krútiaci moment 2,500 Nm, čo je porovnateľné s bežným Volvo FH Aero s naftovým motorom. V súčasnosti dokážu prepraviť kombinovaný náklad s hmotnosťou až do 60 ton s dojazdom až 1,000 km, vďaka čomu sú ideálne na diaľkovú prepravu.
Výroba LNG aj bio-LNG zažíva momentálne rozmach, keďže potreba ľudstva prejsť na ekologickejšie palivá rastie na celom svete, ako aj počet rôznych vládnych programov a stimulov na ich podporu. Celosvetové množstvo výrobnej kapacity by malo podľa odhadov dokonca vzrásť do roku 2028 až o 40%.
Ako príklad možno uviesť Čínu, kde vedie kombinácia vládnych dotácií, prísnejších emisných kontrol a nízkych cien k prudkému nárastu predaja nákladných vozidiel s plynovým pohonom. Takisto India plánuje prejsť až pri tretine všetkých ťažkých nákladných vozidiel v krajine na LNG, a to v horizonte 5-7 rokov.
V Európe síce dopyt po LNG klesá, keďže Európska únia sa usiluje znížiť závislosť od ruského plynu, čo je súčasťou plánu REPowerEU, no v rámci tohto plánu si zároveň stanovila za cieľ zvýšiť výrobu biometánu (ktorý po skvapalnení možno využiť na výrobu bio-LNG) a dosiahnuť do roku 2030 úroveň 35 miliárd metrov kubických. Rýchlym tempom rastie aj infraštruktúra čerpacích staníc s LNG pre nákladné vozidlá – v čase písania tohto článku existovalo už 780 staníc.
V USA množstvo vládnych stimulov a programov, ako sú Štandard obnoviteľného paliva (RFS) a Zákon o znižovaní inflácie (IRA), tiež podporuje silný rast výroby bioplynu.
LNG (skvapalnený zemný plyn) sa vyrába z čistého zemného plynu, ktorý sa ochladzuje na teplotu -161°C, počas čoho dochádza ku kondenzácii a skvapalneniu. Pri tomto procese sa objem zemného plynu zmenší približne 600-násobne, vďaka čomu sa ľahšie prepravuje a používa ako palivo. V porovnaní s naftou produkuje ako palivo pre ťažké nákladné vozidlá až o 20% menej CO2.
Bio-LNG (skvapalnený biometán) sa vyrába rovnakým spôsobom ako LNG, rozdiel je iba v základnej surovine, ktorou je v tomto prípade nie klasický zemný, ale biologický plyn. Bioplyn sa získava z organického odpadu, ako je potravinový odpad z domácností, poľnohospodársky odpad či hnoj, takže ide o obnoviteľné cirkulárne palivo. Pri použití ako palivo pre ťažké nákladné vozidlá sú jeho emisie CO2 „od nádrže po kolesá“ takmer nulové.
LNG aj bio-LNG sú prakticky identické chemicky, takže môžu byť použité v rovnakej infraštruktúre na tankovanie, prepravu a skladovanie i na pohon rovnakých vozidiel. V skutočnosti je možné obe palivá zmiešať, čo koncert Shell v súčasnosti ponúka v Holandsku a Nemecku.