Euro NCAP rozširuje v roku 2024 svoje nezávislé hodnotenia bezpečnosti v podobe udeľovania hviezdičiek za bezpečnosť aj na ťažké nákladné vozidlá. Má to obrovský potenciál budovať povedomie o bezpečnosti a zvyšovať normy v celom odvetví.
Nezávislé konzorcium Euro NCAP (European New Car Assessment Program) bolo založené v roku 1996 a v priebehu pár rokov sa stalo štandardom odvetvia pre hodnotenie bezpečnosti osobných automobilov. Podporuje ho viacero európskych vlád vrátane EÚ.
V marci 2024 iniciatíva Euro NCAP oznámila, že rozšíri svoje hodnotenia bezpečnosti aj na ťažké nákladné vozidlá, pričom prvé výsledky testov sa očakávajú v novembri 2024.
„Bezpečnosť je jednou z našich základných hodnôt a vzhľadom na vplyv programu Euro NCAP na osobné automobily túto iniciatívu vítame a sme nadšení, čo to prinesie pre bezpečnosť nákladných vozidiel,“ uviedla Anna Wrige Berlingová, riaditeľka pre dopravu a bezpečnosť produktov v spoločnosti Volvo Trucks.
Na začiatku sa Euro NCAP zameria na tri hlavné oblasti:
V roku 2027 pribudnú k trom oblastiam ďalšie systémy a do roku 2030 to bude aj ochrana pred kolíziami. Podobne ako pri hodnotení osobných automobilov Euro NCAP posúdi viaceré bezpečnostné systémy a riešenia v každej z týchto oblastí a ich fungovanie v rôznych scenároch nehôd. Každému systému bude pridelené skóre, ktoré sa zhrnie pre jednotlivé oblasti. Finálne skóre sa využije na výpočet hodnotenia a počet pridelených hviezdičiek pre dané vozidlo.
„Jednou z hlavných silných stránok programu Euro NCAP je jeho schopnosť hodnotiť bezpečnostné systémy nad rámec základných zákonných požiadaviek,“ pokračuje Anna Wrige Berlingová. „Namiesto jednoduchého stanoviska uspel či neuspel začlenili do svojich hodnotení veľa rôznych scenárov, aby vytvorili komplexnejší obraz o ich efektívnosti.“
Vzhľadom na vplyv programu Euro NCAP na osobné automobily túto iniciatívu vítame a sme nadšení, čo to prinesie pre bezpečnosť nákladných vozidiel.“
Aké sú výzvy pri hodnotení bezpečnosti nákladných vozidiel?
Euro NCAP je prvou spoločnou platformou v odvetví na hodnotenie a porovnávanie bezpečnostných noriem nákladných vozidiel a ich klasifikácia má veľký potenciál. Treba však poznamenať, že to nie je jednoduchá úloha.
„Pre osobné automobily má Euro NCAP jedno hodnotenie pre každý model, čo funguje dobre, pretože v rámci jednotlivých tried modelov nie sú veľké rozdiely,“ hovorí Anna. „Pri nákladných vozidlách je to však zložitejšie. Každý model nákladného vozidla má tisíce rôznych špecifikácií a používa sa v rôznych použitiach. Malo by sa aplikovať rovnaké hodnotenie pre celý rad modelov?“
Zatiaľ nie je známe, ako presne zohľadniť rôznorodé bezpečnostné požiadavky v závislosti od jazdných podmienok. Prvým krokom by mohlo byť udelenie štítku s označením „bezpečné v meste“. Bol by to doplnok k celkovému ohodnoteniu hviezdičkami a to iba vtedy, ak by vozidlo spĺňalo dané kritériá pre jazdu v mestskej premávke.
Aj keď Euro NCAP počíta s množstvom scenárov, môže byť ťažké zmerať vplyv na vodiča a fungovanie systémov v reálnom svete.
„Ak systém aktívnej bezpečnosti často zasahuje, keď to nie je potrebné, môže to spôsobiť nepríjemnosti a znížiť jeho dôveryhodnosť. Môže to dokonca viesť k tomu, že ho vodiči vypnú a zostanú tak bez bezpečnostného systému,“ vysvetľuje Anna.
„Z tohto dôvodu je minimalizácia chybných zásahov dôležitou súčasťou vývoja našich systémov aktívnej bezpečnosti. Euro NCAP sa sústreďuje hlavne na oprávnené zásahy, a bude stále na nás výrobcoch, aby sme našli tú správnu rovnováhu.“
Navyše nie všetky bezpečnostné systémy sú zahrnuté v hodnotení Euro NCAP. Príkladmi sú napríklad stabilita a školenie vodičov – obe sú veľmi dôležité pre bezpečnosť nákladných vozidiel.
„Euro NCAP poskytne dôležité hodnotenie výkonnosti nákladných vozidiel v oblasti bezpečnosti, ale nezbaví nás potreby, aby sme ako výrobcovia naďalej mali vlastné ambície a holistický prístup k bezpečnosti,“ hovorí Anna.
Dnes sú v mnohých krajinách u osobných automobilov hodnotenia Euro NCAP zavedené ako odvetvová norma. Niektoré spoločnosti a inštitúcie dokonca trvajú na päťhviezdičkovom hodnotení pri nákupe vozidiel a Anna sa domnieva, že práve toto výrazne prispelo k bezpečnejším osobným automobilom.
„Euro NCAP skutočne zvýšilo bezpečnostné normy pre osobné automobily tým, že podporilo zavádzanie nových bezpečnostných systémov skôr, ako sa stali zákonnými požiadavkami. Ako príklad si môžeme uviesť automatické núdzové brzdy. Pre osobné automobily sú zákonmi požadované v roku 2024 – a napriek tomu ich už majú takmer všetky osobné autá. Je to čiastočne vďaka Euro NCAP.“
Bude mať Euro NCAP rovnaký vplyv aj na nákladné vozidlá? Na rozdiel od osobných automobilov sú mnohé z hodnotených aktívnych bezpečnostných systémov už zákonnými požiadavkami, takže vplyv pravdepodobne nebude rovnaký. Napriek tomu Anna stále verí, že to bude mať pozitívny vplyv na celé odvetvie. Pravdepodobne to prinúti výrobcov nákladných vozidiel, aby zdokonaľovali a zlepšovali svoje bezpečnostné systémy, a povzbudí zákazníkov viac investovať do bezpečnosti.
„Akákoľvek iniciatíva, ktorá podnieti väčšiu informovanosť a diskusiu o bezpečnosti na cestách a uľahčí zákazníkom nákup bezpečnejších nákladných vozidiel, by mala byť vítaná,“ hovorí Anna. „Tešíme sa na úzku spoluprácu s iniciatívou Euro NCAP, ktorá pomôže ešte viac vylepšiť bezpečnosť našich vozidiel.“
Ak sa chcete dozvedieť viac o výskume nehôd spoločnosti Volvo Trucks a vývoji systémov aktívnej bezpečnosti, prečítajte si: