V posledných desaťročiach sa počet smrteľných nehôd ťažkých nákladných vozidiel výrazne znížil. Naďalej však tvoria približne 15 % všetkých dopravných nehôd v EÚ. Tím Volvo Trucks pre výskum nehôd (ART) má podrobné znalosti o tom, ktoré nehody sú najčastejšie a prečo k nim dochádza.
Každá nehoda nákladného vozidla má príbeh, ktorý rozpráva o tom, čo sa stalo niekoľko sekúnd pred incidentom a po ňom. Príbeh, ktorý nám môže pomôcť pochopiť, ako by sa dalo nehode predísť. Pri poskladaní všetkých poznatkov je potom možné vyvodiť závery.
Ide však len o jednu časť práce tímu pre výskum nehôd. Mnohé poznatky získavame pri zhromažďovaní a analyzovaní národných štatistík nehôd a pri dôkladnom prechádzaní údajov o nehodách s cieľom nájsť nie úplne jednoznačné korelácie. Toto spoločnosti Volvo Trucks pomáha vyvíjať technológie a spolupracovať s tvorcami legislatívy, vďaka čomu sú naše cesty čoraz bezpečnejšie.
Podrobnosti o vyšetrovaných nehodách predstavujú vstupné dáta pre vývojové tímy, ktoré môžu na ich základe vykonávať konštrukčné vylepšenia znižujúce riziko vzniku práve takýchto nehôd.
„Analýza štatistík nám hovorí, aké časté sú jednotlivé typy nehôd, a naše vlastné detailné štúdie poskytujú podrobnosti o tom, ako a prečo k nim dochádza,“ hovorí Anna Theanderová, líderka tímu ART, ktorá spoločne s kolegami navštevuje miesta nehôd a skúma nákladné vozidlá s cieľom dozvedieť sa o nehodách viac.
Tím zaviedol systém kategorizácie nazvaný Typové nehody, ktorý ponúka prehľad najtypickejších scenárov nehôd ťažkých nákladných vozidiel, pri ktorých dochádza k vážnym alebo smrteľným zraneniam.
„Typové nehody sú dobrým príkladom najčastejších nehôd postihujúcich cestujúcich v ťažkých nákladných vozidlách, cestujúcich v automobiloch a zraniteľných účastníkov cestnej premávky, ako sú chodci, cyklisti a jazdci na mopedoch alebo motocykloch,“ hovorí Anna Theanderová.
Pri pohľade na celkový obraz situácie tím ART vidí, že v každej z týchto skupín účastníkov cestnej premávky sa niektoré nehody vyskytujú častejšie než iné. Nasledujúci zoznam obsahuje dve bežné nehody z každej skupiny.
„Podrobnosti o vyšetrovaných nehodách predstavujú vstupné dáta pre vývojové tímy, ktoré môžu na ich základe vyvýjať konštrukčné vylepšenia znižujúce riziko vzniku týchto nehôd. Pri každej typovej nehode dokážeme identifikovať, aké bezpečnostné prvky by mohli nehodu, ktorú konkrétny scenár popisuje, zmierniť alebo jej úplne zabrániť,“ hovorí Anna Theanderová.
V posledných desaťročiach počet smrteľných nehôd za účasti ťažkých vozidiel výrazne klesol, a to aj napriek tomu, že populácia týchto vozidiel vzrástla. Naša práca sa však ešte nekončí. Zavádzaním legislatívy na štandardizáciu niekoľkých bezpečnostných systémov v nákladných vozidlách možno predísť väčšiemu počtu nehôd a minimalizovať ich následky. Zdieľanie poznatkov a detailných znalostí z výskumu bude aj naďalej veľkou súčasťou DNA spoločnosti Volvo Trucks. Počet nehôd je potrebné znížiť na nulu.
„Aby sa nám to podarilo, musíme spojiť všetky naše sily a rovnako aj sily v celej našej spoločnosti,“ hovorí Anna.
Typ A: Nehody so smrteľnými alebo ťažkými zraneniami osôb v nákladných vozidlách.
Typ B: Nehody so smrteľnými alebo ťažkými zraneniami osôb v osobných vozidlách.
Typ C: Nehody so smrteľnými alebo ťažkými zraneniami zraniteľných účastníkov cestnej premávky, ako sú cyklisti, chodci a jazdci na motocykloch alebo mopedoch.
Získajte ďalšie informácie o výskume bezpečnosti v spoločnosti Volvo Trucks.