Efektívne a ziskové podnikanie v oblasti nákladnej dopravy nie je vôbec jednoduché. Prepravná spoločnosť musí často prekonať hneď niekoľko prekážok naraz. Tu je šesť najväčších výziev, ktorým dnes čelia firmy podnikajúce v nákladnej i osobnej preprave.
Doprava bola vždy cyklickým podnikaním a výrazne závisela od stavu celej ekonomiky. V posledných rokoch sa mnoho podnikov muselo prispôsobiť bezprecedentnej globálnej pandémii, kríze dodávateľského reťazca, zvyšovaniu životných nákladov, silným inflačným tlakom a rýchlo rastúcim úrokovým sadzbám. Dosiahnutie prevádzkového zisku napriek všetkým týmto prekážkam predstavuje neustálu výzvu – najmä ak sa nedá predvídať, aká ďalšia kríza nás čaká.
„Počas recesie nemôžete veľa urobiť s hlavnými faktormi, ktoré ovplyvňujú širšiu ekonomiku,“ hovorí Michael Browne, profesor na univerzite v Göteborgu, ktorý sa už vyše 30 rokov zaoberá výskumom prepravy tovaru a logistiky. „Namiesto toho sa sústreďte na menšie veci, ktoré máte pod kontrolou. Využite túto príležitosť k analýze údajov o tom, ako sa vašej spoločnosti darí z hľadiska spotreby paliva, časov jazdy a plánovania trás, a určite oblasti, v ktorých sa môžete zlepšiť.“
Rovnako dôležité je maximalizovať prevádzkovú efektivitu počas obdobia ekonomického rastu, pretože to pomôže zabezpečiť, aby bolo vaše podnikanie agilnejšie a odolnejší voči budúcim poklesom.
Cena paliva môže predstavovať viac ako 40 % celkových výdajov na prevádzku vozového parku. Preto aj malé zvýšenie ceny sa môže výrazne prejaviť na ekonomických výsledkoch spoločnosti.
Rovnako ako zvyšok ekonomiky, ceny sú nepredvídateľné a často podliehajú geopolitickým udalostiam mimo kontroly vlastníka vozového parku. Existujú však veci, ktoré môžete urobiť, aby ste znížili spotrebu paliva na minimum.
„Snaha o úsporu paliva sa môže zdať ako samozrejmá vec, ale stále ma prekvapuje, koľko dopravcov nemôže poskytnúť žiadne údaje o svojej spotrebe paliva, pretože ju nemerajú,“ hovorí Michael.
„Ako môžete bez toho nájsť príležitosti na zníženie nákladov? Dobre preškolený vodič napríklad spotrebuje menej paliva a lepšie si naplánuje trasy. Potrebujete však údaje, aby ste vedeli, kde a ako sa má školenie aplikovať.“
Prečítajte si viac o tom, ako motivovať vodičov nákladných vozidiel k úspornej jazde a ako využívať technológie pri profesijnom rozvoji vodičov.
Globálny nedostatok vodičov sa neustále prehlbuje a podľa najnovších predpovedí sa v nasledujúcich piatich rokoch zdvojnásobí. Pre dopravné spoločnosti tak bude čoraz ťažšie udržať si svoju súčasnú prevádzku, nieto ešte expandovať a rozvíjať sa.
Nejde o problém, ktorý sa dá vyriešiť jednoducho zvýšením miezd, pretože dôležitú motivačnú rolu zohráva aj rovnováha medzi pracovným a súkromným životom. V tomto odvetví pod pojmom rovnováha medzi pracovným a súkromným životom nemusí nutne znamenať len dlhá pracovná doba, ale aj dlhší pobyt mimo domova.
„Priemerný vek vodičov je vysoký a to naznačuje, že mladší ľudia nepovažujú toto odvetvie za atraktívne,“ hovorí Michael. „Požadovaná dĺžka pracovnej doby, stres, ktorému budú pri práci vystavení, i skutočnosť, že majú otvorené dvere k iným atraktívnejším kariérnym príležitostiam - to sú len niektoré z množstva príčin tohto trendu."
Zlepšenie pracovných podmienok môže prispieť k zmene vnímania tejto profesie. Z časti je aj podľa Michaela na vine aj nedostatočná komunikácia s vodičmi zo strany výskumníkov a regulátorov. „Je dosť prekvapivé, ako málo akademického výskumu sa sústredí na vodičov. Máme vedcov, ktorí píšu o rôznych témach, od aerodynamiky po autonómne vozidlá, ale je tu veľká medzera v chápaní vodičov a úlohy, ktorú zohrávajú.”
V ďalších článkoch nájdete viac o tom, ako prilákať a udržať si vodičov alebo ako riešiť problém s nedostatkom vodičov.
Čoraz prísnejšia legislatíva v oblasti emisií, ako aj rastúci dopyt trhu po udržateľnejšej preprave stavia prepravné spoločnosti pod stále väčší tlak na odchod od nafty.
Už teraz niekoľko veľkých miest, medzi nimi Paríž, Atény, Madrid a Štokholm, plánuje zakázať vjazd naftových vozidiel do svojho centra, a to už v roku 2025. Zostáva však otvorená otázka, ktoré zdroje paliva naftu nahradia. V dôsledku toho mnoho firiem zvolilo vyčkávací prístup. Tým však riskujú, že zostanú pozadu.
„Záujem o alternatívne palivá vzrastá, ale chýba istota, kedy by bolo vhodné s nimi začať naplno,” hovorí Michael. „Práve teraz niekoľko spoločností podstupuje prvé kroky. Trh sa potom bude ďalšj vyvíjať a nakoniec sa dostaneme do kritického bodu, keď si firmy zrazu uvedomia, že všetci ich konkurenti prechádzajú na alternatívne palivá, takže to zmenia aj oni.“
Zoznámte sa s rôznymi cestami k budúcnosti nákladnej dopravy bez fosílnych palív a s ponukou alternatívnych palív.
Pre vodičov je čoraz ťažšie nájsť bezpečné a spoľalivé parkovacie miesta na nočné zastávky, čo ich núti parkovať i na nebezpečných miestach.
Tento trend vzbudzuje rastúce obavy v celej EÚ a situácia je obzvlášť vážna v USA, kde Ministerstvo dopravy Spojených štátov amerických (USDOT) vyčíslilo, že existuje iba jedno parkovacie miesto na každých 11 kamiónov. EÚ už zaviedla určité nariadenia, ktoré majú za cieľ predísť podobnému scenáru na európskych cestách, ale prístup k bezpečnému parkovaniu zostáva výzvou.
„V regiónoch, ako je Kent v Spojenom kráľovstve, kde cez kanál prechádza veľký počet nákladných vozidiel, nájdete vodičov zaparkovaných na najrôznejších nevhodných miestach, ako sú úzke cesty, jednoducho preto, že pre nich nie je dostatok bezpečných zariadení,“ vysvetľuje Michael.
„Je až bizardné, že vodiči musia niesť zodpovednosť za tak veľké a drahé vozidlá naložené cenným tovarom, a napriek tomu sa zaistením ich pohodlia nezaoberáme vážnejšie.”
„Niektorí vodiči sa tiež sťažujú, že pri rozvoze nemajú prístup ani k základným zariadeniam, ako sú toalety. „Myslím si, že je až bizardné, že vodiči musia niesť zodpovednosť za tak veľké a drahé vozidlá naložené cenným tovarom, a napriek tomu sa zaistením ich pohodlia nezaoberáme vážnejšie.”
Súčasť problému je neistota ohľadom toho, kto by mal zodpovedať za výstavbu takýchto zariadení. A hoci je nerozumné očakávať, že dopravné spoločnosti vyriešia tento problém samy, môžu svojim vodičom pomôcť napríklad tým, že im budú kompenzovať náklady na používanie bezpečných zariadení.
Zabezpečí sa tým nielen lepšia ochrana ich tovaru, ale zároveň sa ich vodiči budú cítiť viac cenení. Môže ich to tiež motivovať k tomu, aby u zamestnávateľa zostali dlhšiu dobu.
Práve teraz veľké trendy v mestskom plánovaní súvisia s vytváraním miest prostredníctvom koncepcií ako 15-minútové mestá, Zdravé ulice a Úplné ulice. Tieto iniciatívy však často prehliadajú úlohu nákladnej dopravy a logistiky napriek tomu, že predstavujú veľmi významnú časť dopravných tokov daného mesta.
„V dôsledku toho občas urbanisti neberú do úvahy nákladnú dopravu a nevyčleňujú na ňu priestor,” hovorí Michael. „Nové budovanie osídlia by malo vždy brať do úvahy nákladnú dopravu. Napríklad tým, že vo veľkých budovách prijímajúcich mnoho zásielok zriadia dostatočné množstvo nakladacích plôch.”
Profesor Browne je však presvedčený, že sa to zlepšuje a samosprávy obcí začínajú viac zohľadňovať prepravu tovaru.
„Od pandémie už každý vie, čo je to dodávateľský reťazec, a zrazu počujeme tento termín v médiách v rozsahu, ktorý bol pred niekoľkými rokmi nemysliteľný. Domnievam sa, že to odráža širšie uznanie toho, aké dôležité sú nákladné a logistické toky pre spoločnosť, a mestá čoraz bližšie spolupracujú s prepravcami pri hľadaní riešení komplikovaných problémov pri doručovaní tovaru v mestských oblastiach.“