Oceľ tvorí 47% typického naftového ťažkého nákladného vozidla a predstavuje približne 44% emisií CO2 vytvorených pri jeho výrobe. Čo keby sa však všetka táto oceľ dala nahradiť alternatívou s nízkymi emisiami CO2?
V roku 2025 začne spoločnosť Volvo Trucks vo väčšej miere zavádzať oceľ s nízkymi emisiami CO2 do svojej komerčnej sériovej výroby. To predstavuje významný krok vpred na ceste za cieľom spoločnosti mať do roku 2040 dodávateľský reťazec s nulovými emisiami.
Pri výrobe novej ocele s nízkymi emisiami CO2 sa používa recyklovaný materiál a obnoviteľná energia, čo znižuje emisie približne o 80% v porovnaní s konvenčnou oceľou.
Od budúceho roka sa bude nová oceľ s nízkymi emisiami CO2 používať na výrobu nosníkov rámu približne u 12,000 nákladných vozidiel Volvo FH a Volvo FM, čím sa ušetrí odhadom 6,600 ton CO2. To je ekvivalent k očakávaným ročným emisiám CO2 od 910 obyvateľov Európy.
Ak chce spoločnosť Volvo Trucks splniť svoje klimatické ciele vrátane dodávateľského reťazca s nulovými emisiami, alternatíva s nízkymi emisiami CO2 ku konvenčnej oceli je nevyhnutná.
„Keďže oceľ je najväčším konštrukčným materiálom v nákladnom vozidle a jej výroba je najnáročnejšia na klímu, možnosť implementovať alternatívu s nízkymi emisiami CO2 do sériovej výroby je skutočne dôležitá pre splnenie našich klimatických cieľov,” hovorí Håkan Björklund, produktový architekt, Volvo Trucks.
V roku 2022 sa spoločnosť Volvo Trucks stala prvým výrobcom nákladných vozidiel na svete, ktorý používa oceľ bez fosílií. Oceľ bola vyrobená inovatívnym postupom, pri ktorom sa namiesto uhlia používa pri redukcii železnej rudy vodík, čím sa účinne eliminujú emisie CO2. Táto technológia je však stále vo vývoji a zatiaľ nie je komerčne dostupná vo veľkých množstvách. Spoločnosť Volvo Trucks medzitým skúma spôsoby, ako môže už dnes využívať recyklovanú oceľ na zníženie uhlíkovej stopy svojich nákladných vozidiel.
Predtým ako spoločnosť Volvo Trucks mohla začleniť novú oceľ s nízkymi emisiami CO2 do svojej výroby, musela otestovať a overiť jej kvalitu. „Potrebovali sme oceľ lepšie pochopiť z technologického hľadiska,” vysvetľuje Harsha Ar, vedúci inžinier, Volvo Trucks. „Vzhľadom na to, že ide o recyklovaný materiál, existujú určité rozdiely v jeho vlastnostiach. A potom sme museli zabezpečiť, aby prešla všetkými našimi internými overeniami odolnosti a povrchovej úpravy a fungovala rovnako dobre ako konvenčná oceľ. Až vtedy sme sa rozhodli implementovať ju do našej výroby.“
Keďže ide o novovyvinutý produkt, objemy tejto novej ocele sú stále relatívne nízke. No dodávateľ zvyšuje výrobu všetkých druhov ocele, takže spoločnosť Volvo Trucks dúfa, že ju využije vo väčšej miere ako náhradu konvenčnej ocele.
„Našou stratégiou bolo pilotne začať s jednou oceľou v jednej hrúbke, ale plánom bolo vždy zväčšovanie za predpokladu, že výsledok bol úspešný,“ hovorí Harsha. „Teraz, keď sme vlastnosti ocele preskúmali, ďalším krokom je použiť ju na rôzne triedy a hrúbky ocele a nahradiť oceľ v rôznych častiach nákladného vozidla. Tento plán je už v štádiu prípravy.”
Úspech ocele s nízkymi emisiami CO2 odstraňuje jednu z najväčších prekážok na ceste k výrobe ťažkého nákladného vozidla s nulovými emisiami. Vďaka jej implementácii sa spoločnosť Volvo Trucks posúva o dôležitý krok vpred na ceste za splnením svojho cieľa v oblasti klímy.
Prečítajte si viac o niektorých ďalších iniciatívach spoločnosti Volvo Trucks zameraných na dosiahnutie nulových emisií CO2 do roku 2040:
● Ako spoločnosť Volvo Trucks znižuje emisie CO2 vo svojej sieti obchodných a servisných zastúpení
● Ako môžu obnovené diely prispieť k udržateľnejšiemu podnikaniu
● Ako dať batériám nákladných vozidiel druhú šancu na život