Bezpečnosť bola charakteristikou spoločnosti Volvo Trucks po celú dobu. Od trojbodového bezpečnostného pásu až po dnešnú vyspelú bezpečnostnú technológiu, ako je napríklad funkcia Volvo Dynamic Steering, bola bezpečnosť vždy jednou z hlavných hodnôt spoločnosti. Ďalším veľkým prispievateľom k bezpečnosti je brzdový systém s kotúčovými brzdami, ktoré výrazne znižujú brzdnú dráhu. Okrem toho je tu aj elektronická regulácia stability, ktorá na ostrých zákrutách na cestách znižuje riziko skĺznutia a prevrátenia. Náročnými testami a neustálym vývojom zostali nákladné vozidlá Volvo jednými z najbezpečnejších nákladných vozidiel na svete. Volvo FH nie je výnimkou.
„Bezpečnostné prvky, ktoré ponúkame, zohrávajú veľmi dôležitú úlohu pri zabezpečovaní lepších a bezpečnejších prevádzok pre zákazníkov a vodičov. Treba však pripomenúť, že dokonalá zhoda sa dosiahne, keď skombinujete najnovšie bezpečnostné inovácie s bezpečným správaním vodiča,” hovorí Carl Johan Almqvist.
Podľa správy o bezpečnosti spoločnosti Volvo Trucks za rok 2017 existuje iba jeden prijateľný počet dopravných nehôd. Nula. Zníženie rizika dopravných nehôd znamená postaviť v nákladnej doprave do popredia bezpečnosť a porozumieť prepojeniam so zainteresovanými osobami, ako aj s dopravnými spoločnosťami a spoločnosťou ako takou. Udržanie vozidla a vodiča v bezpečí sú najdôležitejšími prvkami ďalšieho znižovania počtu nehôd a samotné podnecujú k investovaniu do vozidla Volvo FH, nákladného vozidla, ktoré stelesňuje bezpečnosť a pomáha zachraňovať životy. Ale je tu toho viac. Aj drobné nehody majú následky – predovšetkým pre zainteresované osoby, ale aj pre dopravné spoločnosti a spoločnosť ako takú.
„Faktom je, že investície do bezpečnosti môžu znížiť náklady a prestoje. Nasledujúca tabuľka* nám ukazuje, ako sa jednoducho merajú priame náklady – zotavenie vodiča, náklady na opravu vozidla a výpadok nákladného vozidla pri jeho oprave. Predstavujú však len malú časť celkových nákladov súvisiacich s nehodami. Nepriame náklady sú často výrazne vyššie. Napríklad poškodený tovar, oprava alebo likvidácia vozidla, zotavenie alebo smrť vodiča, ako aj narušenie každodennej podnikovej rutiny vedú k oneskoreniam dodávok. Predstavujú skryté náklady, ktorým by sa dalo vyhnúť, ak by k nehode vôbec nedošlo. Jednoducho povedané, investovanie do bezpečnosti znamená vyššiu produktivitu a prevádzkyschopnosť,” vysvetľuje Carl Johan Almqvist.
V podnikaní, akým je prepravná spoločnosť, sú prestoje rozhodujúcim faktorom. Podľa Carla Johana Almqvista môže byť riziko straty peňazí rovnakým podnetom, ako ktorýkoľvek iný, aby sa v prvom rade myslelo na bezpečnosť.
„Klásť prioritu na bezpečnosť je v zásade situáciou, ktorá prináša výhody pre všetkých. Ak máte len málo nehôd alebo žiadnu, strávite viac času na ceste a tým, povedané na tvrdo, znižujete svoje náklady. Navyše, zabezpečujete bezpečnosť pre vodiča, ale aj ostatných vodičov, cyklistov a chodcov. V neposlednom rade sa taktiež vyhýbate mäkkým nákladom, napr. poškodeniu reputácie alebo imidžu.”
Ako už však bolo spomenuté vyššie, bezpečnostné funkcie samy o sebe nič nezmôžu. Carl Johan Almqvist poukazuje na to, že vždy pôjde o vzájomnú interakciu medzi systémami a tou najdôležitejšou investíciou, teda vodičom.
„Bezpečnostné prvky spoločnosti Volvo Trucks nie sú systémom na upokojenie. Vytvárajú systém podpory pre vodiča. Najdôležitejšou súčasťou pre každého, kto pracuje v oblasti bezpečnosti na cestách, je školiť a sústreďovať sa na to, aby bol vodič v bezpečí. Pokiaľ ide o bezpečnosť, úsporu paliva a produktivitu, všetko sa zameriava na vodiča a na kľúčovú úlohu, ktorú zohráva. V skutočnosti je pre celkový obchodný úspech rozhodujúcim prvkom práve vodič.”
Avšak uvedomenie si, že vodič má byť na prvom mieste, si niekedy vyžaduje čas a niekedy dokonca aj nehodu. Carl Johan Almqvist ďalej vysvetľuje:
„Vidíme, že sa ľahšie investuje do bezpečného vozidla po nehode, v ktorej spoločnosť zaznamenala smrteľné následky. Poukazuje to na to, že bezpečnosť sa v mnohých ohľadoch spája s emočnými hodnotami. Chceli by sme, aby viac spoločností premýšľalo dopredu a investovalo do bezpečnosti predtým, ako sa niečo stane.”
Spoločnosť Volvo Trucks spolupracuje na kampaniach typu „Zastav, poobzeraj sa a zamávaj” a „Vidieť a byť videný”, ktorých cieľom je pomôcť deťom pochopiť spôsob, akým komunikovať s vodičom nákladného vozidla a zaistiť tak bezpečnosť v cestnej premávke.
„Z hľadiska ľudskej mysle na nich záleží. Všetci potrebujeme komunikovať a s podporou vysokokvalitných bezpečnostných prvkov v našich nákladných vozidlách sme na správnej ceste k našej vízii nulového počtu nehôd a súčasne šetríme náklady. Opäť platí, že sa jedná o situáciu, ktorá prináša výhody pre všetkých,” uzatvára Carl Johan Almqvist.
Connected Safety
Prostredníctvom systému Connected Safety si môžu vozidlá Volvo navzájom vymieňať informácie. Ide o dôležitý aspekt, ktorý zvyšuje bezpečnosť na cestách. Môžu si vymieňať informácie o situácii v cestnej premávke, vďaka čomu sa zníži riziko nehodovosti. Pomocou systému Connected Safety otvára spoločnosť Volvo dvere do budúcnosti. Systém Connected Safety je v súčasnosti k dispozícii vo Švédsku a Nórsku.
Volvo Dynamic Steering
Revolučný systém Volvo Dynamic Steering (VDS) od svojho uvedenia v roku 2013 od základu zmenil správanie mnohých ľudí počas jazdy. Dokonalá stabilita pri vysokých rýchlostiach, úplná kontrola pri nízkych rýchlostiach a výrazné zníženie namáhania svalov a kĺbov. Pomocou asistencie jazdy v jazdnom pruhu systém zasiahne a pomôže vodičovi naviesť nákladné vozidlo späť do svojho pruhu, ak sa vozidlo neúmyselne blíži k okraju jazdného pruhu. Spolu s asistenciou stability pomáha minimalizovať riziko šmyku. To znamená vyššiu bezpečnosť a nižšie riziko pracovného úrazu.
Varovanie pred nárazom s núdzovým brzdením
V roku 2012 predstavila spoločnosť Volvo Trucks varovanie pred nárazom s núdzovým brzdením. Tento prvok aktívnej bezpečnosti je kombináciou radaru a kamery, ktoré spoločne identifikujú vozidlá pred vami. Ak sa nákladné vozidlo príliš priblíži k vozidlu pred ním, systém varovania pred nárazom s núdzovým brzdením zasiahne a upozorní vodiča. V prípade potreby systém s cieľom zabrániť zrážke aktivuje brzdy.
Bezpečnostný pás
Používanie bezpečnostného pásu je jednoduchým spôsobom bezpečnosti, ak dôjde k nehode. Vo vozidlách spoločnosti Volvo Trucks sú bezpečnostné pásy od roku 1979.