Dnešný trojbodový bezpečnostný pás vynašiel v roku 1959 Nils Bohlin, konštruktér automobilky Volvo. I keď bol vynález patentovaný, spoločnosť sa rozhodla ponechať tento patent k voľnému použitiu, aby ho mohli bezplatne používať všetci ostatní výrobcovia vozidiel. Toto pomerne neobvyklé rozhodnutie učinilo Volvo v záujme všeobecnej bezpečnosti, aby sa v rámci dopravy zvýšila bezpečnosť všetkých ľudí, bez ohľadu na to, či riadia vozidlo značky Volvo. Ukázalo sa, že toto rozhodnutie prinieslo prospech ľuďom z celého sveta.
„Neexistuje žiaden iný bezpečnostný systém, ktorý by sa len priblížil bezpečnostnému pásu, pokiaľ ide o záchranu ľudských životov – trojbodový bezpečnostný pás zachránil pri dopravných nehodách viac ľudí ako ktorékoľvek iné bezpečnostné zariadenie,“ hovorí Anna Wrige Berlingová.
Inovácia zachraňujúca život – ale nie vždy využívaná
V mnohých častiach sveta je žiaľ používanie bezpečnostných pásov medzi vodičmi ťažkých nákladných vozidiel stále hlboko pod 100 %.
„Správa o bezpečnosti ‚Safety Report 2017‘ spoločnosti Volvo Trucks ukázala, že polovica vodičov nákladných vozidiel usmrtených pri dopravných nehodách mohla prežiť – pokiaľ by použili bezpečnostný pás,“ vysvetľuje Anna Wrige Berlingová.
Takže prečo niektorí vodiči pás nepoužívajú? Mylne sa domnievajú, že v nákladnom vozidle je bezpečnostný pás zbytočný, kvôli veľkosti ich vozidla.
„Fakty sú jednoznačné: Používanie pásu je dôležité aj v nákladných vozidlách. Napríklad pri prevrátení vozidla môže pás zachrániť vodiča pred zaklinením medzi vozidlom a vozovkou,“ pokračuje Anna Wrige Berlingová.
Vízia nulovej nehodovosti
Spoločnosť Volvo Trucks presadzuje víziu nulovej nehodovosti a verí, že výrobcovia nákladných vozidiel, dopravné orgány, projektanti infraštruktúry a ďalší odborníci a vodiči na celom svete musia spolupracovať na vytváraní bezpečnejšieho dopravného prostredia.
„O naše poznatky ohľadom dopravnej bezpečnosti sa radi delíme s ostatnými a ponúkame svoje odborné skúsenosti univerzitám, výskumným laboratóriám i partnerským organizáciám. Chceme sa zúčastňovať všetkých diskusií na tému dopravnej bezpečnosti. Pomáha nám to ešte lepšie spoznávať možné problémy, odhaľovať potenciálne riešenie a zisťovať, ako navrhovať nákladné vozidlá budúcnosti,“ uzatvára Anna Wrige Berlingová.
Anna Wrige Berlingová prichádza do novej pozície s detailnými znalosťami problematiky dopravnej bezpečnosti. Disponuje rozsiahlymi skúsenosťami, ktoré získala riešením problémov aktívnej a pasívnej bezpečnosti v rámci Volvo Group a ich konštrukčných a výskumných organizácií zameraných na pokročilý vývoj produktov.
V rokoch 2008-2013 viedla Anna výskumný tím dopravných nehôd ‚Accident Research Team‘ (ART) spoločnosti Volvo Trucks, ktorý od roku 1969 vyšetruje dopravné nehody priamo na mieste a zhromažďuje dáta dopravnej bezpečnosti k ďalšiemu vývoju produktov. Reprezentovala Volvo na verejných fórach dopravnej bezpečnosti a zastávala významnú rolu v odovzdávaní informácií dopravnému priemyslu o ponukách Volvo v oblasti bezpečnosti.
V poslednej dobe sa Anna venovala ‚riadeniu dopravných situácií‘ v rámci oddelenia autonómneho riadenia spoločnosti Volvo Trucks. Inžinierske štúdium v odbore aplikovaná fyzika absolvovala na Chalmers University of Technology vo švédskom Göteborgu.
Link na fotografie vo vysokom rozlíšení
Link na YouTube na video z prevrátenia vozidla