Prechod na elektrinu má mnoho ekologických výhod: ale ako to ovplyvňuje bezpečnosť? Je nabíjanie batériových elektrických nákladných vozidiel bezpečné? Ako by mali byť servisované a udržiavané? A skutočne hrozí zvýšené nebezpečenstvo požiaru?
V posledných rokoch sa v médiách objavili správy o vznietení lítiovo-iónových batérií vo výrobkoch z kategórie spotrebný tovar, dôsledkom čoho sa rozšírila mylná predstava o bezpečnosti batériových elektrických vozidiel. Pritom štúdie ukazujú, že požiare sú u elektrických vozidiel menej časté, ako u vozidiel so spaľovacími motormi. Prechod na elektrickú energiu stále prináša nové bezpečnostné problémy, ale riziká nie sú vyššie - len iné.
Najväčší rozdiel medzi elektrickým pohonom a spaľovacím motorom sú obrovské batérie. Napríklad model Volvo FH Aero Electric môže byť vybavený až šiestimi batériami, každá o hmotnosti viac ako 500 kg. Predstavujú však riziko požiaru?
“Pokiaľ dôjde k vážnej havárii elektrického nákladného vozidla, môže to spôsobiť únik a v najhoršom prípade by vnútorné skraty mohli spôsobiť požiar,” hovorí Pontus Enhager, produktový manažér pre elektromobilitu spoločnosti Volvo Trucks. “V nepravdepodobnom prípade požiaru elektrického vozidla bude obvykle horieť dlhšiu dobu v porovnaní s neelektrickým vozidlom, pretože poškodené články batérie uvoľňujú elektrolyty postupne. Rovnako ako u našich vozidiel s naftovým pohonom sme však intenzívne pracovali na zmiernení dopadov a následkov važnej nehody.”
Niektoré z faktorov, ktoré je treba riešiť s cieľom eliminovať riziko požiaru, zahŕňajú riadenie teploty, robustný kryt a monitorovaníe všetkých súvisiacich systémov, aby sa zabránilo napríklad prebíjaniu.
Existujú bezpečnostné systémy, ktoré pracujú nepretržite, aby minimalizovali riziko, že sa niečo stane."
Na zostavenie batérie je potrebných niekoľko článkov, ktoré sú zoskupené do modulov. Tieto moduly sú potom zostavené do bloku batérie. S cieľom minimalizovať následky nehody sú batérie uzavreté v pevnom puzdre odolnom voči vonkajším vplyvom a integrované s oceľovou konštrukciou podvozku nákladného vozidla, ktorá zaisťuje ochranu pred bočným nárazom. To im pomáha odolávať teplotným zmenám, prenikaniu vody, úlomkom z vozovky a kolíziám.
Veľkosť a hmotnosť batérií a citlivosť ich článkov tiež kladú zvláštne požiadavky na ich ochranu a upevnenie. „Súprava trakčných batérií váži každá stovky kilogramov a súčasné elektrické nákladné vozidlá Volvo môžu niesť až šesť batérií,“ dodáva Pontus Enhager. „Je dôležité, aby boli bezpečne upevnené a chránené proti vonkajším nárazom. To zaistí, že zostanú na mieste a minimalizujú riziká v prípade kolízie.“
Celá hnacia línia a jednotka na ukladanie energie sú preto umiestnené a zapuzdrené tak, aby bola zaistená ich maximálna ochrana, pričom elektroniku a kabeláž chránia hlavné nosníky a konštrukcia podvozku určená špeciálne na ochranu pred nárazom. Štruktúry obklopujúce batérie sú testované tak, aby vydržali energiu bežného osobného automobilu, ktorý do nich priamo narazí.
Pozrite si tento film a dozviete sa viac o nárazových testoch spoločnosti Volvo Trucks pre elektrické vozidlá.
Všetky elektrické nákladné vozidlá sú vybavené a prepojené s bezpečnostnými systémami, ktorá monitoruje všetku elektroniku. Umožňuje to proaktívne zabrániť šíreniu porúch v dôsledku nefunkčných súčastí batérií do ďalších oblastí vozidla.
„Tieto bezpečnostné systémy pracujú nepretržite, čím minimalizujú riziko nepredvídaných udalostí,“ hovorí Pontus Enhager. „Nákladné vozidlá Volvo sú napríklad vybavené pokročilým systémom riadenia batérií, ktorý umožňuje monitorovanie batérií v reálnom čase a detekciu závad, čo tiež umožňuje vykonávať preventívne kroky.“
Ak by napríklad systém monitorovania batérií zistil v niektorej z batérií abnormálnu teplotu, na kombinovanom prístroji sa zobrazí oznámenie spolu s červeným výstražným symbolom a akustický signál upozorní vodiča, aby vozidlo zastavil. V prípade potreby sa elektrické napájanie dotknutej batérie počas zlomkov sekundy deaktivuje. Nákladné vozidlo je potom nutné dopraviť do servisu, kde sa vykoná diagnostika batérií.
„Vnútri batérií sú vrstvy tepelných bariér, ktoré zabraňujú prenosu tepla z nefunkčného článku do druhého. Ak sa teplo nahromadí a spôsobí vysoký vnútorný tlak, bude detekované. Batéria bude elektricky odpojená od vozidla.“
Práce zahŕňajúce vysokonapäťové systémy by sa mali vykonávať podľa prísnych postupov a protokolov a musia ich robiť špeciálne vyškolení certifikovaní mechanici. „Údržba a opravy elektrického nákladného vozidla sa v mnohom nelíšia od konvenčných nákladných vozidiel,“ hovorí Pontus Enhager. „Najväčším rozdielom sú batérie a vnútorný systém riadenia energie. Ak sú ale servisní technici vyškolení, ako s nimi správne zaobchádzať, tieto súčasti neohrozia ich bezpečnosť.“
Celkovo sa s batériovými elektrickými nákladnými vozidlami spája široká škála jedinečných bezpečnostných aspektov. To kladie na výrobcov nákladných vozidiel vysoké nároky. Keď im ale venujete patričnú pozornosť a uvedomujete si všetky možné riziká, ponúka elektrické nákladné vozidlo rovnakú úroveň bezpečnosti ako akékoľvek iné nákladné vozidlo.
Pokiaľ máte ďalšie otázky ohľadom batériových elektrických nákladných vozidiel, skúste si vyhľadať odpoveď v našich najčastejších otázkach. Môžete tiež preskúmať ďalšie informácie o elektrickom rade nákladných vozidiel Volvo, a odporúčania i rady o prechode na elektrický pohon.