×

Ako môžu elektrické nákladné vozidlá s dlhším dojazdom pokryť veľkú časť dnešných prepravných potrieb

V dôsledku súčasných obmedzení dojazdu elektrických nákladných vozidiel ich mnohí rýchlo zavrhnú a nepovažujú za životaschopnú možnosť na dlhšie vzdialenosti. A predsa, asi 45 percent tovaru, ktorý sa dnes prepravuje v Európe, cestuje na kratšie vzdialenosti, čo naznačuje, že elektrické nákladné vozidlá s dlhším dojazdom dokážu oveľa viac, ako si ľudia uvedomujú.
Ako môžu elektrické nákladné vozidlá s dlhým dojazdom pokryť veľkú časť dnešných prepravných potrieb

Na prvý pohľad je ľahké pochopiť, prečo by ľudia mohli byť skeptickí k používaniu elektrických nákladných vozidiel na dlhších trasách. Ak nákladné vozidlo prejde denne až 600 km, je logické, že ho nemožno nahradiť vozidlom s maximálnym dojazdom 300 km. Bližší pohľad na dnešné logistické siete však ukazuje, že v skutočnosti už existuje veľa príležitostí na využitie elektrických nákladných vozidiel na dlhšie prepravné úlohy s využitím súčasných technológií.

 

Prečo môže byť dojazd elektrického nákladného vozidla dlhší, než si myslíte

Podľa štatistík Eurostatu približne 45 percent všetkého tovaru prepravovaného cestnou dopravou v Európe prejde menej ako 300 km. To naznačuje, že s využitím inteligentného plánovania trás a harmonogramov je možné prepravovať veľkú časť tohto tovaru pomocou elektrických nákladných vozidiel. Nedávny výskum spoločnosti Volvo Trucks tiež ukázal, že 45 percent nákladných vozidiel využívaných v Európe absolvuje denne vzdialenosti menšie ako 350 km. V medzinárodnom meradle prejde 33 percent nákladných vozidiel denne vzdialenosti 500 km alebo menej.
 

„Veľkú časť prepravy stredného dosahu už dnes môžu vykonávať elektrické nákladné vozidlá,“ hovorí Anders Grauer, docent v oblasti hybridných a elektrických systémov vozidiel na Chalmers University of Technology. „Najnáročnejšia diaľková doprava ešte nie je pripravená, najmä pre chýbajúcu verejnú nabíjaciu infraštruktúru, príliš malú kapacitu akumulátorov a veľmi nízky nabíjací výkon nákladných vozidiel. Je ale takmer isté, že sa dočkáme elektrických nákladných vozidiel na diaľkovú prepravu, pretože budú cenovo najvýhodnejším riešením - elektrina je stále lacnejšia ako nafta.“
 

Naplánujte si nabíjanie a predĺžte dojazd svojho vozidla

Kľúčom k predĺženiu dojazdu elektrického nákladného vozidla nad limit 300 km je implementovať možnosti nabíjania do jeho harmonogramu. Strategicky umiestnená nabíjačka – ideálne na mieste a v čase, keď musí vozidlo aj tak stáť – má významný vplyv na dojazd nákladného vozidla.
 

„V Európe sú vodiči zo zákona povinní zastaviť na prestávku maximálne po štyri a pol hodinách jazdy, no v skutočnosti mávajú prestávku po 3 až 4 hodinách. Vzdialenosť prejdená za tento čas bude menšia ako 300 km, a ak dokážete nájsť spôsob, ako nabiť nákladné vozidlo počas prestávky vodiča, potom ide skutočne o efektívny spôsob. Predĺžite dojazd nákladného vozidla bez toho, aby ste predĺžili pracovnú zmenu vodiča,“ hovorí Henrik Engdahl., riaditeľ obchodného rozvoja, Volvo Trucks.
 

Spočiatku budú najvhodnejšími úlohami pre elektrické nákladné vozidlá s dlhým dosahom tie, ktoré sa vykonávajú na rovnakých, pravidelných trasách, pretože umožňujú nákladným vozidlám zastaviť na rovnakých miestach. Napríklad spoločnosť DHL Freight dnes používa vďaka dvom strategicky umiestneným nabíjacím staniciam elektrické nákladné vozidlá na prepravu tovaru medzi Göteborgom a Jönköpingom vo Švédsku – na vzdialenosť 150 km – pričom nákladné vozidlá s celkovou hmotnosťou súpravy do 60 ton absolvujú 450 km za deň.
 

Aj vo Švédsku umožní nová verejná nabíjacia stanica pre ťažké nákladné vozidlá, ktorá sa stavia v obchodnom zastúpení spoločnosti Volvo Trucks v Helsingborgu, elektrickým nákladným vozidlám absolvovať dve spiatočné cesty medzi mestami Göteborg a Malmö – vzdialenosť 270 km. Podľa navrhovanej trasy môže plne nabité nákladné vozidlo prejsť z prístavu v Göteborgu do Malmö, odpojiť príves a stále mať dostatok energie na jazdu k nabíjacej stanici v Helsingborgu (severne od Malmö a na ceste späť do Göteborgu). Dobitie vozidla bude trvať 90 minút, čo sa zhoduje s prestávkou vodiča, kým sa bude môcť vrátiť do Göteborgu. Toto všetko – vrátane prestávky vodiča – je možné absolvovať v rámci osemhodinovej zmeny, kým vozidlo prevezme druhý vodič a v ten istý deň vykoná ďalšiu spiatočnú cestu.
 

„Nákladné vozidlo, ktoré sa spolieha na jedno nočné nabitie, bude obmedzené na prevádzku v okruhu 120 km od domovského depa, aby malo bezpečnú rezervu na návrat, kým sa im vybije batéria,“ vysvetľuje Henrik. „Ale prístup len k jednej nabíjacej stanici navyše môže výrazne rozšíriť vašu prevádzkovú oblasť a umožniť vám prejsť ešte ďalej.“

Viac nabíjacích staníc, viac možností na zvýšenie dojazdu

Mnohé krajiny už vykonali rozsiahle investície do zabezpečenia rýchleho rastu verejných nabíjacích staníc pre elektrické nákladné vozidlá s dlhým dojazdom v priebehu nasledujúcich rokov. Napríklad v Nemecku sa v rámci projektu HoLa vybudujú nové nabíjacie stanice pre ťažké nákladné vozidlá na štyroch miestach na diaľnici A2 medzi Berlínom a regiónom Porúrie.
 

Vo Švédsku vláda financuje výstavbu  viac ako 100 nabíjacích staníc pre ťažké nákladné vozidlá, ktoré majú byť dokončené do roku 2023. Po dokončení umožní plánovaná sieť elektrickým nákladným vozidlám prevádzku po celej krajine.
 

Z dlhodobého hľadiska je spoločnosť Volvo Trucks súčasťou spoločného podniku, ktorý plánuje nainštalovať a prevádzkovať najmenej 1 700 nabíjacích staníc v blízkosti diaľnic a logistických uzlov v celej Európe. Po zhromaždení a analýze súradníc GPS z približne 400 000 nákladných vozidiel prevádzkovaných v celej Európe organizácia ACEA (Európske združenie výrobcov automobilov) identifikovala viac ako 40 000 miest vhodných pre nabíjacie stanice, ktoré by podporovali vytvorenie siete pre celú EÚ.
 

Uvedením každej novej nabíjacej stanice do prevádzky budú exponenciálne rásť možnosti využitia elektrických nákladných vozidiel, ktoré sú už v prevádzke. V nadchádzajúcich rokoch sa tiež očakáva zlepšenie kapacity akumulátorov a dojazdu vozidiel, ale aj s využitím dnes dostupných technológií v krajinách, kde sa investuje do verejnej nabíjacej infraštruktúry, je potenciál oveľa väčší, než si mnohí uvedomujú.
 

„Z hľadiska nákladov na 1 kilometer je lacnejšie nabíjať elektrické nákladné vozidlo, ako kupovať palivo pre naftové,“ hovorí Anders Grauer. „Vo všeobecnosti platí, že náklady na elektrinu sú asi len štvrtinové v porovnaní s cenou nafty. Takže aj keby sa cena elektriny zdvojnásobila, stále by bola lacnejšia ako nafta. To znamená, že elektrické nákladné vozidlo je tým ziskovejšie, čím viac jazdí. Z toho dôvodu by ste mali začať s elektrifikáciou nákladných vozidiel, na ktorých sa veľa jazdí.“
 

Vypočujte si viac od docenta Andersa Grauersa o tom, ako vidí budúcnosť elektrických nákladných vozidiel a prepravy na veľké vzdialenosti, vrátane:

●      Ktoré aplikácie na dlhé trasy budú pravdepodobne elektrifikované ako prvé.

●      Prečo rast cien elektriny pravdepodobne nespomalí prechod na elektrifikáciu.

●      Prečo bude verejná nabíjacia infraštruktúra pre elektrické nákladné vozidlá taká dôležitá.

Celý rozhovor si môžete pozrieť tu

Súvisiace články