Širšie zorné pole vodiča znamená väčšiu bezpečnosť pre neho aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Zaistenie čo najširšieho výhľadu vodiča je jedným z hlavných cieľov pri vývoji nových kabín nákladných vozidiel Volvo.
Existuje viacero spôsobov, ako výhľad vodiča zlepšiť, popri nápaditom dizajne kabíny, väčších oknách a vizuálnych pomôckach, ako sú zrkadlá a kamery. Systémy aktívnej bezpečnosti a varovania zohrávajú kľúčovú úlohu, pretože vodiča upozorňujú na potenciálne nebezpečenstvo v blízkosti vozidla.
Priamym výhľadom sa myslí to, čo vodič vidí bezprostredne priamo pred sebou. Nepriamy výhľad označuje zase to, čo človek vidí prostredníctvom iného vybavenia, ako sú zrkadlá a kamery.
„Vo všeobecnosti platí, že priamy výhľad je lepší ako nepriamy,” hovorí Anna Wrige Berling, riaditeľka oddelenia pre bezpečnosť premávky a produktov v spoločnosti Volvo Trucks. „Priamy výhľad je totiž intuitívnejší v tom, kam by sa mal vodič pozerať. Nepriamy výhľad je ale tiež dôležitý a vodičovi sprostredkúva pohľad na miesta, ktoré priamymi metódami nevidí. V konečnom dôsledku je dosiahnuť optimálnu rovnováhu medzi týmito dvoma spôsobmi, aby vodičovo zorné pole bolo čo najširšie.“
Kamery a podporné systémy majú veľký potenciál. Zlepšujú výhľad, zvýrazňujú rizikové oblasti a môžu tiež pomôcť nasmerovať pozornosť vodiča tam, kde je to najviac potrebné.
Jednou z účinných možností, ako maximalizovať priamy výhľad vodiča v mestských oblastiach, je použitie kabíny s nízkym vstupom. Keď má vodič svoje okolie v úrovni očí, je to preňho oveľa lepšia poloha na to, aby registroval chodcov, cyklistov a iné vozidlá.
Začiatkom tohto roka sa rad modelov s nízkym vstupom spoločnosti Volvo Trucks rozrástol o nové Volvo FM Low Entry. Keďže ide o elektrické vozidlo, s absenciou naftového motora, polohu vodiča bolo možné posunúť nižšie a viac dopredu. Výsledné vozidlo sa zvlášť hodí na mestskú aj regionálnu nákladnú dopravu. Volvo FM Low Entry je tiež jedným z mála vozidiel, ktoré dosiahlo hodnotenie päť hviezdičiek podľa normy London Direct Vision Standard*.
Modernizáciou prešla aj kabína Volvo FE Low Entry. Nové, užšie vonkajšie spätné zrkadlá zlepšujú priamy výhľad až o 10 %. Oba modely sa dajú vybaviť aj dodatočnými oknami vo dverách na strane spolujazdca.
Vo všeobecnosti môžu kamery pokryť oblasti v okolí nákladného vozidla, ktoré nie je možné vidieť ani priamo, ani v zrkadlách. V dohľadnej dobe môžu kamery niektoré zrkadlá úplne nahradiť a poskytnúť nadštandardný výhľad. Napríklad jedným z modernejších prvkov spoločnosti Volvo Trucks je jej nový kamerový monitorovací systém, ktorý môže nahradiť bočné zrkadlá u vozidiel Volvo FH, Volvo FM a Volvo FMX. Zlepšuje priamy výhľad na bočné strany vozidla, čo je užitočné na križovatkách a kruhových objazdoch. Kamerový monitorovací systém môže naviac využívať infračervené svetlo a funkciu nočného videnia - v porovnaní s konvenčnými zrkadlami pri jazde za tmy zaisťuje nadštandardnú viditeľnosť. Táto funkcia sa môže dokonca aktivovať aj v stojacom vozidle, čo zvyšuje osobnú bezpečnosť vodiča počas parkovania cez noc.
Nahradením bočných zrkadiel kamerovým monitorovacím systémom mohla spoločnosť Volvo Trucks posunúť svoju jedinečnú rohovú kameru na strane spolujazdca o niečo vyššie. To prináša vodičovi ešte lepší výhľad na stranu spolujazdca, čo mu môže zásadne pomôcť zbadať chodcov či cyklistov a jazdiť v rušných oblastiach či po úzkych cestách.
Aj keď úlohou systémov aktívnej bezpečnosti a varovaní vodiča nie je nutne zlepšovať výhľad, zohrávajú kľúčovú rolu pri lepšom vnímaní okolia vodičom a pomáhajú upriamiť jeho pozornosť na potenciálne riziká.
Napríklad Varovanie pred otvorením dverí upozorní vodiča na okoloidúcich cyklistov a chodcov pred tým, ako otvorí dvere kabíny. Predný radar krátkeho dosahu dáva pozor na chodcov a cyklistov pred nákladným vozidlom pri nízkej rýchlosti a úlohou systému Podpora na predchádzanie bočným kolíziám je pri zmene jazdného pruhu rozpoznať iné vozidlá, chodcov a cyklistov na oboch stranách vozidla.
„Vodiči musia sledovať toľko rôznych vecí naraz, takže problém nemusí byť vždy v tom, že sa nepozerali, ale že sa v správnom čase nepozerali správnym smerom,“ vysvetľuje Anna. „Kamery a podporné systémy majú veľký potenciál. Zlepšujú výhľad, zvýrazňujú rizikové oblasti a môžu tiež pomôcť nasmerovať pozornosť vodiča tam, kde je to najviac potrebné.“
* Norma London Direct Vision Standard bola zavedená v roku 2021 a vzťahuje sa na to, čo dokáže vodič vidieť priamo z kabíny (nie cez zrkadlá a kamery). Na získanie povolenia jazdiť v oblasti Veľkého Londýna (Greater London) bez vykonania akýchkoľvek úprav na nákladných vozidlách sa vyžaduje, aby všetky ťažké nákladné vozidlá mali v zmysle normy aspoň jednu hviezdičku. Od októbra 2024 to budú dokonca tri hviezdičky. Kabíny s nízkym vstupom modelov Volvo FM a Volvo FE môžu dosiahnuť hodnotenie až päť hviezdičiek.